За забрана на разговорите и изпращането на текстови съобщения по време на шофиране призова американската Национална комисия за транспортна безопасност (NTSB). Ако забраната бъде приложена, тя ще засегне и някои хендсфри приспособления, широко разпространени в новите модели автомобили.
Препоръката на комисията обхваща преносимите устройства, но обхватът й е по-широк от въведените вече в някои щати регулации, повечето от които забраняват изпращането на текстови съобщения (есемеси) при шофиране.
През 2010 г. в САЩ 3 000 души са загинали в катастрофи, причинени от разсейване.
Повод за препоръката на комисията стана верижна катастрофа в щата Мисури с две жертви, причинена от шофьор, който изпращал есемес.
Засега Конгресът на САЩ не показва интерес към подобна федерална забрана. В момента 35 щата забраняват изпращането на текстови съобщения по време на шофиране, но само 12 и говоренето по телефона.
Според коментарите обаче, производителите на комуникационни средства и мобилни телефони са много находчиви и широкообхватната забрана, предложена от комисията, трудно може да бъде приложена. Затова досега федералните и щатските регулации са били съсредоточени върху по-очевидното разсейване – при изпращането на текстови съобщения – и са фокусирани върху водачите на камиони или федералните служители.
Американската автомобилостроителна промишленост е направила сериозни инвестиции в хендсфри технологиите, като примерно Bluetooth, който ще се монтира серийно или опционално в повечето модели през 2012 г.
В изявление на Асоциацията на производителите на автомобили се казва, че вградените в автомобилите приспособления са създадени за употреба по време на шофиране, което означава, че са конструирани така, че водачите да не свалят очи от пътя и да задържат ръцете си на волана.
Национална комисия за транспортна безопасност е особено влиятелна и нейните възгледи могат да оказват влияние върху законодателните и административните органи.