Проучване потвърди логичното: Колите с високи, агресивни предници са по-опасни за пешеходците

Това води и до ръст на загиналите при пътни инциденти

Мартин Дешев,
Ford F150 Lightning Pro SSV

, Ford

Архив

Н яма спор, че модерните автомобили са много по-сигурни спрямо моделите отпреди 20-30 години. Те предпазват пътниците си дори и при много тежки инциденти. Не точно така обаче стоят нещата с пешеходците.

Проучване на американския Застрахователен институт по магистрална безопасност (IIHS) открива на пръв поглед логичното – колите с по-високи и агресивни предници, са по-опасни за пешеходците, съобщава Car&Driver. Анализът е доста мащабен, като включва 17 897 катастрофи, в които е участвал автомобил само с в водач в него и един пешеходец. Периодът е за последните 30 години.

Данните показват, че от 2009 г. до 2022 г. смъртните случаи с пешеходци са се увеличили с близо 80%. Само през 2021 г. са загинали близо 7400 пешеходци.

Открива се и пряка връзка между типа предница на автомобила и по-голямата вероятност за смъртен край. Конкретно предници, които са по-високи от 101 см., са най-опасни. Рискови са и тези, които са високи между 76 и 101 см., но са с по-квадратна форма, т.е. SUV-ове.

„Някои от днешните автомобили са доста внушителни, когато минаваме покрай тях на пешеходна пътека. Резултатите показват, че инстинктите ни са правилни: По-агресивните автомобили наистина могат да нараняват повече“, коментира президентът на IIHS Дейвид Харки.

Анализирани са общо 2958 различни модела автомобили. Очаквано, тези с по-полегати предници, са по-щадящи за пешеходците. Най-безопасни са полегатите предници, които са под 76 см. височина. Тези между 76 см и 101 см., но полегати, са със същия риск, но ако са по-квадратни, тогава рискът за пешеходеца скача с 26%, а при най-високите – с 44%.

Докладът показва още, че за последните 30 години, колите в САЩ са станали средно с 10.16 см по-широки, 20.32 см. по-високи и 25.4 по-дълги. Предните капаци на повечето големи пикапи вече са почти на нивото на очите на средностатистическия възрастен.

коли автомобили пикапи краш тестове