Т ази пролет е преломен момент за моделът, който даде прозвището на цял един клас автомобили. Volkswagen Golf не само че навършва 50 години, а с този фейслифт на модела се отбелязва и краят на една епоха: Golf 8.5 ще е последният, предлаган с ДВГ. Името няма как да изчезне, най-малкото защото това е един от най-продаваните автомобили в света за всички времена. От 1974 г. досега са продадени над 37 млн. броя от модела, което значи, че всеки ден от тези 50 години по света са се купували по около 2000 Golf-а. Историята е ясна, бъдещето също. Golf 9 ще е изцяло на ток. Тук се включва и GTI. Но до този момент има още поне 3-4 години.
Затова нека погледнем към настоящето, което трябва да изглади някои сбъркани решения от 2019 г., когато Golf 8 бе лансиран на пазара. Но това не са били основните насоки на работа, защото плъг-ин хибридите вече предлагат с до 70% по-голям пробег на ток, а GTI е с повече мощност.
Започваме първо с моторизацията на обновения Golf, която включва девет опции. Гамата започва с два меки хибрида с работен обем 1,5 литра и мощност 116 и 150 к.с. И двете версии носят емблемата eTSI и разчитат на 7DSG. Моторите ги има и без мека хибридна технология, в този случай трансмисията е 6-степенна механична.
Интересът и големите новости са за плъг-ин хибридите. Базовият eHybrid е с 204 к.с., както и досега, докато по-спортният GTE е с 272 к.с. И двата са със задвижващ преден мост и 6DSG. Тук мощността на GTE е увеличена с 27 к.с., но по-интересно е какво се случва с пробега.
Капацитетът на батерия е увеличен почти двойно – от 10,6 на 19,7 kWh, благодарение на което пробегът с едно зареждане скача от 61 на 100 км.
Golf не се отказва от дизела, макар VW да не е правил никакви опити да оптимизира двете дизелови опции. Двата са с обем 2,0 литра, базовият със 116 к.с. с ръчна трансмисия, докато тази със 150 к.с. е с 7DSG. Както всички Golf-ове при пазарното лансиране на модела, и тези две модификации са на предно предаване.
Стигаме и до GTI, който може да се похвали със скок на мощността от 20 к.с. (от 145 на 265 к.с.), но феновете вероятно ще съжаляват за друго: 6-степенната „ръчка” е в историята, заменена от 7-степенна DSG. Причината за това е заплахата от Евро 7, която обаче така и не се реализира.
На по-късен етап чакаме GTI Clubsport, Golf R и Golf R комби, но на клиентите, които не могат да си позволят тази спортни версии със задвижване на четирите колела, Volkswagen ще предложи и 2.0 TSI 4Motion с 204 к.с.
VW Golf GTI 2024
Що касае дизайна, тук спокойно може да поиграем на „открийте разликите”. Трудно ще е, най-големите се забелязват в светлините. Life, Style и R-Line са нивата на оборудване. В по-горните нива фаровете са full-LED с осветено лого. Срещу допълнително заплащане клиентът може да поръча матрични IQ.LIGHT LED фарове с нови дълги светлини, осветяващи до 500 м пред автомобила. Нов е и дизайнът на IQ.LIGT 3D LED задните светлини. Леко пипнати са и броните, предлагат се четири нови цвята и пет нови дизайна за джантите.
Основната променя е в интериора, който наистина понесе доста критики през последните 3-4 години. Голяма част от тях бяха насочени към сензорните бутони на волана, които вече са заменени с добрите стари физически бутони, каквито са и на вратите. Дигиталната централна конзола също е сменена, следвайки наложената тенденция с другите модели за хоризонтално разположен таблет по средата на таблото. В базовото изпълнение той е 10,4-инчов, а горните нива на оборудване разчитат на 12,9-инчов.
Сензорните плъзгачи за контрол на температурата са все още тук, но вече осветени. Като опция ще се предлага head-up дисплей. Технологичното нововъведение е гласовият асистент IDA с интеграция на ChatGPT. Както бе демонстрирано в Лас Вегас по-рано този месец, пътниците в автомобила може да използват чат бота за достъп до онлайн информация, която да им бъде изчитана на глас по време на движение.