О т днес, 6 юли, в страните от Европейския съюз важи правилото за задължителен електронен ограничител на скоростта, известен като Intelligent speed assistance (ISA).
Всеки нов модел трябва да го има, а от юли 2024 г. - всеки един автомобил в продажба в страните от ЕС. Някои от мерките ще бъдат разширени, за да обхванат различни видове пътни превозни средства до 2029 г.
В официалната информация на Европейската комисия се казва, че новите мерки за безопасност ще помогнат за по-добра защита на пътниците, пешеходците и велосипедистите в ЕС, като целта е да бъдат спасени над 25 000 живота и да бъдат избегнати най-малко 140 000 тежки наранявания до 2038 г.
ISA се изразява в следните стъпки: звуков сигнал за предупреждение за шофиране със скорост над регламентираната, вибрация, обратна връзка към педала за газта и ако няма реакция от страна на шофьора - принудително намаляване на скоростта.
Разбира се, водачът ще може отново да “вдигне”, след което горната процедура се повтаря отново и отново.
Това обаче е само обща рамка, тепърва ще се установи ясен регламент, тъй като производителите имат различни системи от този тип. Те действат по различен начин и могат да бъдат деактивирани от човека зад волана.
Според данни на Европейската комисия превишената скорост е отговорна за "около 30% от катастрофите, довели до фатален изход”.
Още нещо от днес - ЕК установява правна рамка за одобрение на автоматизирани и напълно безпилотни превозни средства в ЕС.
Комисията ще предостави това лято технически правила за одобрение на такива, “превръщайки ЕС в пионер в тази област”. Те ще спомогнат за повишаване на общественото доверие, ще стимулират иновациите и ще подобрят конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия, се казва в информацията.
Заместник-председателят на ЕК Маргрете Вестагер каза следното:
Технологиите ни помагат да повишим нивото на безопасност на нашите автомобили. Новите усъвършенствани и задължителни функции за безопасност допълнително ще помогнат за намаляване на броя на жертвите. Ние също се уверяваме, че нашите правила ни позволяват безопасно да въведем автономни превозни средства без водач в ЕС в рамка, която поставя безопасността на хората.“
Комисарят Тиери Бретон, отговарящ за вътрешния пазар, добави:
Асистент за скоростта, поддържане на движение в лентата и автоматизирани спирачни системи - нашите превозни средства стават все по-автоматизирани. С новото законодателство за безопасност, което се прилага от днес, Европа гарантира, че тези технологии подобряват ежедневния живот на нашите граждани и че автомобилната индустрия има предвидима и безопасна рамка, за да продължи да въвежда иновативни технологични решения и да поддържа глобалната си конкурентоспособност.“
Общи правила за безопасност
От днес новите мерки, въвеждащи системи за безопасност в помощ на водача, включват:
• За всички пътни превозни средства (т.е. автомобили, микробуси, камиони и автобуси): Intelligent speed assistance, камера при движение на заден ход или сензори, предупреждение в случай на сънливост или разсейване на водача, записващи данни за екстремни събития, както и сигнал за аварийно спиране;
• За леки автомобили и ванове: допълнителни функции като системи за поддържане на движение в лентата и автоматизирано подпомагане при спиране;
• За автобуси и камиони: технологии за по-добро разпознаване на възможни “слепи зони”, предупреждения за предотвратяване на сблъсък с пешеходци или велосипедисти и системи за следене на налягането в гумите.
Технически правила за автоматизирани автомобили
Въз основа на общия регламент за безопасност, Комисията планира да приеме това лято технически правила за автоматизирани превозни средства, като се фокусира по-специално върху автономните, които заместват водача по магистрали (автоматизация на ниво 3) и изцяло безпилотни превозни средства като градски возила или роботиксита (ниво 4 автоматизация).