Е два ли някой е предполагал какво огромно влияние върху развитието на марката ще има малкият роудстър, появил се преди 80 години. Той поставя началото на промяната на имиджа на баварците.
Дизайнер на купето е Петер Жимановски (макар някои да го приписват на Курт Йохимсон), а техническата част е дело на Фриц Фидлер, 328 предлага всички основни елементи, които ще открием във всички роудстъри на BMW оттам насетне.
Динамиката на модела е над средната, високо съотношение мощност-тегло и перфектно балансиран редови 6-цилиндров двигател, разположен доста зад предната ос. С други думи, за пръв път 328 обединява всички основни ценности на BMW, оформяйки основното ДНК на марката.
По време, в което битката за върховенство в немския моторен спорт се води основно между Daimler-Benz и Auto Union, като по онова време „Сребърните стрели“ са безапелационни.
В тази обстановка се появява един малък производител, познат най-вече със своите мотоциклети, а не с автомобилите си. Този производител се отправя под светлините на прожекторите. Моделът първо е лансиран в състезателната си версия, събирайки ноу-хау за уличния модел, който се появява почти години по-късно.
С тегло под 800 кг и отмосферен, високооборотен 2,0-литров, 6-цилиндров редови двигател под дългия преден капак, състезателната версия на 328 е пълен антипод на чудовищните двигатели с по над 10 цилиндъра, с които ще трябва да се бори.
Но Давид успява да победи Голиат още в първото състезание, в което взима участие.
На 14 юни 1936 г. на „Нюрбургринг“, за надпреварата International Eifel Race, са се събрали над четвърт милион зрители. Никой няма представа на какво ще станат свидетели при вида на дребосъка BMW 328 roadster.
Дебютът на 328 дори не е съпроводен от прессъобщение, нито има официална церемония за представяне на модела. Той застава на старта и взима победата в своя клас още в дебютното си състезание.
От петте автомобила, които BMW пуска в 2-литровия клас, 328 е само един, но той е достатъчен за победата. За това му помага и пистата, която е наводнена след проливния дъжд преди старта, огромните разлики в представянето на автомобилите от различните класове се стопява, като BMW 328 успява да победи доста от по-бързите модели в състезанието.
И това е само началото, тъй като BMW 328 roadster спечелва над 200 победи в следващото десетилетие.
Издута предна част, която се краси от типичния двоен „бъбрек“, фарове, вградени в купето за по-добро обтичане на въздуха и дълга предница, това са основните дизайнерски елементи, които, по някакъв начин, устояха на времето и оставиха своя отпечатък върху много модели на BMW, появили са след Втората световна война.
Не може да се каже, че дизайнът е нещо невиждано, но пък моделът може да се похвали с някои наистина впечатляващи технологични решения.
Едно такова е пространствената тръбна рамка. Другата е характеристика, която на по-късен етап се превръща в синоним за най-емблематични масъл кари на Dodge/Chrysler: полусферична горивна камера.
Година след старта на производството, готови са над 200 автомобила. Производството спира през 1940 г. с произведени само 464 екземпляра. Това означава, че 328 си е колекционерска находка.
BMW 328 има няколко версии, но най-красивата носи името 328 Coupe by Carrozzeria Touring Superleggera.
Аеродинамичното купе вдъхновява баварските инженери да създадат своя собствена версия, така се ражда BMW 328 Kamm Coupe. С коефициент на челно въздушно съпротивление от 0,25, автомобилът е още по-стреловиден от оригиналната Touring версия на Coupe, благодарение на усилията на Вунибалд Кам от сформирания отдел Artistic Design.
Друга легендарна версия на модела е Mille Miglia Roadster, която дори успява да спечели крайната победа в едноименната надпревара „Миле Миля“ през 1940.
На 14 юни тази година ще се навършат точно 80 години след първата публична поява на BMW 328 Roadster. Да видим как баварците ще отбележат случая.