М иналата година световната автомобилна индустрия е продала около 73 милиона коли, генерирайки общи приходи от 2,38 трилиона евро. Средно това се равнява на 32 548 евро на продадена или доставена бройка, изчислява Motor1.com.
Според официалните баланси на 30-те анализирани компании общите приходи (основно парите, които производителите печелят от продажбата на своите автомобили) са се увеличили с 2,4%, като се вземат предвид обменните курсове, между 31 декември 2023 г. и 2024 г. Това е значително увеличение, като се има предвид, че тези компании като цяло са продали близо 50 000 бройки по-малко от предходната година. С други думи, увеличението на доходите може да се обясни с колебанията на обменния курс и покачването на цените на автомобилите.
Ferrari, машина за правене на пари
За пореден път Ferrari доминира в класацията по рентабилност с впечатляващи резултати. През 2024 г. италианската компания е спечелила 1,88 милиарда евро от общите приходи от 6,68 милиарда евро, което означава, че малко над 28% от стойността на всеки автомобил е превърната в оперативна печалба. С други думи, Ferrari печели средно 136 671 евро на автомобил, доставен през 2024 г.
Ако този резултат изглежда изключителен, той е още по-впечатляващ в сравнение с предходната година. През 2023 г. Ferrari е спечелил 117 927 евро на автомобил, което означава, че е увеличил оперативната си печалба на доставен автомобил с 16%.
Втората позиция е за Porsche, очаквано, но тук оперативната печалба е двойно по-малка спрямо тази на „кончетата“ – 14%.
Suzuki е третият най-печеливш производител
В реалния свят, в който хората карат нормални коли, резултатите на Suzuki са впечатляващи. Оперативният марж (процентът от продажбите, който компанията печели след плащане на оперативни разходи) се е увеличил от 8,48% през 2023 г. на 10,30% през 2024 г. Въпреки че това може да изглежда малко, това е най-голямото увеличение сред 30-те анализирани компании.
Това е нагледен пример как една автомобилна компания може да бъде успешна дори без да произвежда луксозни автомобили. Очевидно в тази битка японците са особено умели, защото веднага след Suzuki се нареждат Toyota и Subaru. Тяхната оперативна печалба е съответно 10,25 и 9,83%.
Най-печелившите автомобилни производители през 2024 г. (оперативен марж):
1. Ferrari: 28,15%
2. Porsche: 14,06%
3. Suzuki: 10.30%
4. Toyota: 10,25%
5. Subaru: 9,83%
6. Hyundai-Kia: 9,52%
7. Mercedes-Benz: 9,34%
8. BMW Group: 8,08%
9. Isuzu: 7,25%
10. Tesla: 7,24%
На противоположния полюс е ситуацията при Stellantis. Маржът спадна от 11,81% през 2023 г. до 2,35% миналата година, което го прави най-зле представящият се производител по отношение на промяна на маржа сред 30-те анализирани автомобилни производители.
През 2024 г. френско-италианската мултинационална компания е печелила 656 евро на доставена кола, което е 82% спад в сравнение с резултатите от 2023 г.
Porsche, BMW Group, Mercedes-Benz и Nissan също регистрират големи загуби в оперативните си маржове.
Най-малко печелившите автомобилни производители през 2024 г. (оперативен марж)
10. Geely: 5.58%
9. Mitsubishi: 4,99%
8. Li Auto: 4,86%
7. Renault: 4,58%
6. Mazda: 4,01%
5. Ford: 2,82%
4. Tata Group: 2,40%
3. Stellantis: 2,35%
2. Nissan 1,22%:
1. Great Wall: 0,87%