Ferrari F80 е най-мощният уличен модел, излизал от Маранело

Хибридно задвижване от Формула 1 с V6 в центъра гарантира на Ferrari F80 цели 1200 „коня“

Пламен Георгиев,
Ferrari F80

Ferrari

Н аследникът на Ferrari LaFerrari е върхът от „конюшнята“ в Маранело. Активно окачване, активна аеродинамика, 1 седалка зад волана, MHU-K, MGU-H и електрическа предна ос, спирачки на Brembo, каквито се вграждат за пръв път в уличен модел, първият електромотор собствена разработка на Ferrari…

Този ексклузивитет означава само едно: лимитирана серия, която в случая ще е 799 броя. Архитектурата на F80 е толкова екстремна, че избраната конфигурация резултира в купе за само един човек, този зад волана, но все пак, при желание може да се монтира и втора седалка до него. Всичко това е направено с цел минимизирана широчината, а оттам на коефициента на въздушно съпротивление и намаляване на теглото.

Ferrari

Подобно на всички суперавтомобили на Ferrari преди F80, задвижването се базира на опита на марката в моторния спорт. GTO и F40 се задвижват от турбо V8, защото болидите от Formula 1 турбо двигатели през 80-те години. Днес те са турбо V6 с 800-волтова хибридна система. Съвсем естествено е тази архитектура – използва в прототипа 499P, с който Ferrari спечели две поредни победи в „24 часа на Льо Ман“ – да бъде внедрена и в новото F80.

Ferrari

Тук задвижването е допълнително обогатено от електрическо турбо (за пръв път във Ferrari), което, заедно с монтирания между турбината и компресора електромотор, позволява постигането на най-високата специфична мощност от 300 к.с. на литър работен обем в историята на марката.

Трилитровият двигател с ъгъл между цилиндрите от 120 градуса генерира 900 к.с., към които електрическата предна ос (e-4WD) и задният мотор (MGU-K) на хибридната система добавят още 300 к.с. за общо 1200 „коня“.

Ferrari

Архитектурата на самия двигател е много близка до тази в прототипа от Льо Ман, но връзката с Формула 1 също е налице. Нея виждаме в концепцията на MGU-K (с електромотора, много подобен на този в болидите от Ф1) и MGU-Hs (генериращ мощност от кинетичната енергия, генерирана от въртенето на турбините от топлинната енергия на изгорелите газове).

Ferrari

F80 изтласква границите на аеродинамиката до нови нива, невиждани досега в сериен модел на Ferrari, за което свидетелства притискащата сила от 1000 кг при 250 км/ч. Предницата на автомобила е вдъхновена от Formula 1 и WEC. Говорим за т. нар. S-Duct, при който въздушният поток, влизащ през предния въздухозаборник излиза през прореза на предния капак и минава над купето. Това допринася със 150 кг от общо 460 кг притискаща сила на предницата на колата.

Ferrari

Другите 590 кг се падат на задницата, където основната роля се пада на задното крило-дифузьор.

Всичко това е направено с една цел: максимално представяне. Като цифри и като притискане. Ferrari F80 ускорява до 100 км/ч за 2,15 секунди, до 200 стига за 5,85 сек, максималната скорост е 350 км/ч. Ненормалните и за пръв път монтирани в уличен модел спирачки от Brembo гарантират, че автомобилът ще закове на място от 200 км/ч след 98 метра.

Ferrari Ferrari F80