ЕС предлага на Германия изключение за е-горивата

То ще бъде оформено като декларация, която да гарантира, че синтетиката ще заобиколи пълната забрана от 2035 г. България подкрепя германската позиция

Европейски съюз CO2

iStock

Е вропейският съюз предлага на Германия декларация, която би обяснила възможната роля на така наречените е-горива, след като забраната за двигатели с вътрешно горене влезе в сила през 2035 г., предава Autonews.

Така ЕС поставя началото на прекратяване на спор, който спря въвеждането на регламента през миналата седмица. Финалното гласуване бе отложено за неопределено време заради натиск от Берлин и Рим, подкрепени от други държави.

От днес в Страсбург започват преговори, инициирани от Чехия. Неофициално се твърди, че България е сред страните, подкрепящи германската позиция, научи CarMarket.bg.

Европейската комисия, изпълнителният орган на ЕС, досега не е посочила краен срок за своето предложение за е-горивата и не е ясно дали про-бизнес ориентираните министри в германското правителство на канцлера Олаф Шолц ще го приемат.

Малко вероятно е нови правила да бъдат предложени преди изборите за ЕП догодина поради времето, необходимо за приемане на регламент в Брюксел.

Всичко тръгна от германския министър на транспорта Фолкер Висинг, който неочаквано изрази възражение в последния момент миналата седмица, Това стана, след като регламентът беше одобрен от 27-те държави-членки през октомври. След това имаше и други стъпки.

Автомобилостроенето има огромно значение в Германия - индустрията дава работа на около 800 000 души и има приходи от около 411 милиарда евро, което я прави най-големият сегмент от икономиката.

Новата декларация ще промени правилата, които определят какви нови автомобили могат да се движат в ЕС от 2035 г. Някои ще могат да използват само е-горива след влизане в сила на ефективната забрана, пише в декларацията, която ЕК ще предложи на Германия.

Но като се има предвид, че синтетичните горива са молекулярно идентични с конвенционалните, ще трябва да бъдат включени допълнителни технологии или добавки, за да се гарантира, че новите автомобили не могат да използват забранени горива от 2035 г.

Поддръжниците на е-горивата казват, че те са по същество възобновяема електроенергия, която е преобразувана в запалимо течно гориво с помощта на CO2, уловен от атмосферата. Porsche и Ferrari са сред компаниите, които искат изключване за синтетичните горива.

Критиците казват, че те са загуба на възобновяема енергия и трябва да бъдат само за някои части от индустрията, в която пълна забрана е трудно осъществима.

Германия Европейски съюз е-горива синтетични горива забрана на ДВГ