Ш ефът на Stellantis Карлос Тавареш изрази опасения за автомобилното бъдеще и зададе риторични въпроси, когато дойде неговият ред да говори на организираната от “Файненшъл таймс” конференция “Бъдещето на колите”.
Преди него лектори бяха Херберт Дийс (Volkswagen Group) и Ола Калениус (Mercedes-Benz).
Според португалеца индустрията ще изпитва проблеми с доставки поне до 2025-2026 г.
Същевременно този път Тавареш бе доста откровен, като повдигна въпроси, които се задават под сурдинка или поне не се изговарят често от човек на такава позиция в бранша.
Ако пък няма недостиг на батерии, тогава ще станем свидетели на тежка зависимост на западния свят към Азия. Това е нещо, което лесно може да се предвиди”, рече Тавареш.
Той продължи със следното:
В момента всички правим инвестиции в производство на батерии и обемът ще бъде такъв, че да ни стигне да захраним пазарите, които най-бързо преминават към електромобили, силните ни пазари.”
Президентът на четвъртия в света автомобилен концерн обърна внимание на това, че един електрически автомобил е средно с около 500 кг по-тежък от същия с двигател с вътрешно горене.
Това, продължи Тавареш, означава засилено търсене на суровини, оттам недостиг, а оттам - геополитически рискове.
Може и да не ни хареса начинът, по който тези материали ще се доставят след няколко години”, продължи все така “оптимистично” мениджърът.
По думите му докато производителите са се впуснали в бясна надпревара да заливат пазара с електромобили, на тях и регулаторните органи им липсвала дългосрочна визия за бъдещето по отношението на прехода към електрификация.
Последваха риторичните въпроси от страна на Тавареш, накарали много от присъствалите да се усмихнат тъжно:
Какво следва? Къде е чистата енергия? Къде е инфраструктурата от зарядни станции? Къде са суровините? Какви са геополитическите рискове от набяването им? Кой изобщо си дава сметка за пълната картина на електрификацията?”