(Ford)Focus-мокус, Golf ще бере ядове (тест драйв)

defaultimg

netinfo

П ървото поколение накара всички да се мерят по Focus. Дали и сега Ford няма да даде тон на конкуренцията с философията на четвъртото поколение? Този въпрос го задавам риторично, защото аз имам готов отговор.

През последните 19 години пиша за автомобили. Писал съм за всички досегашни конкуренти на Законодателя, като всеки път съм се надявал някой да успее да го свали от върха. Като изключа два случая, не се получаваше.

Като спортен фен не харесвам предрешените мачове, в които фаворитът печели безапелационно. Именно затова винаги съм се дразнел на Golf (макар че е супер кола), който просто отвяваше всички. С изключение на два пъти през годините, когато агенция Polk присъждаше на Focus приза за най-много продажби за календарната година.

РАЗГЛЕДАЙТЕ ГАЛЕРИЯТА СНИМКИ НА НОВИЯ FORD FOCUS

Какви са били причините в тези случаи не мога да коментирам. Но сега мога да заявя, че най-после има автомобил, който да оспори лидерството на Golf при равни условия. Догодина Golf ще се прероди за осми път и тогава ще си проличи дали съм имал основание да заявя това силно твърдение, но на този етап стоя твърдо зад думите си.

Причините са много, затова в началото само ще ги маркирам. Новият Focus се предлага като хечбек, седан и комби, както и новата повдигната версия Active, за която сега няма да пиша, тъй като ще е обект на друг мой анализ. Освен тези четири каросерии, Focus се предлага в четири основни нива на оборудване: Titanium, Vignale и снижения с 10 мм ST-Line (а Trend ще е предпочитаното ниво за автопаркове), които се отличават по различните предни маски. Към това ще добавя възможността да си изберете независимо окачване или торсионна греда, а има и опция за адаптивни амортисьори. Струва ви се недостатъчно да бие Golf в собствената му игра? Не мисля.

Няма да си изкривя душата и да кажа, че в дизайна Focus вкарва революция. Това не е онзи Focus от 1998 г., но въпреки това четвъртото поколение на модела е много атрактивно на визия, много по-приятно за окото на живо отколкото на снимки. Установих го, когато го видях за пръв път по време на официалното представяне на модела в Англия преди два месеца.

ГоляМ(5) кеф. Тестваме BMW M5, М4 и М2 на „Серес” (тест драйв)

Ювелирна изработка за Peugeot 308 GTi (тест драйв)

Кавала и Seat Ateca: перфектната комбинация (тест драйв)

Игра на тронове: Mercedes-Benz S560 4Matic L (тест драйв)

Focus е съзрял пропорционално, с по-луксозен, спортен силует, който е постигнат главно чрез изтегляне на А-колоните по-назад, а атлетичните извивки на С-колоните са разположени точно над задните колела. В резултат на това по-издълженият преден капак и обтекаемата предна броня, в комбинация с изразеното редуциране на ръбовете на средната линия, са едновременно мощни и елегантни.

Задницата не прави силно впечатление, прилича ми на Hyundai i30, но за сметка на това отпред моделът ще привлече клиентите с различните решения на маските в нивата на оборудване Titanium, ST-Line и Vignale, Active също е много различен като дизайн.

При Focus онова, което винаги го е разделяло от останалите, е било управлението. Именно то правеше разликата с опозицията. Точно такъв е случаят и сега. Затова организаторите на тест драйва се бяха постарали да предложат възможно най-взискателното трасе.

И трасе е най-точната дума, защото въртя 90-градусови завои на над 2000 метра надморска височина над Ница, а една конкретна част от пътя е отсечка на рали „Монте Карло”. Друга пък е позната като Наполеоновия път. Невероятен маршрут, по който безброй последователи на Крис Фрум тренират за своя незабравим момент в “Тур дьо Франс”.

Екшънът в тези убийствени завои е пълен. Улавям се, че в някои от тях влизам със 70-80 км/ч и за момент изпитвам страх при гледката на над 200-метровите урви под мен и липсата на мантинели. Focus обаче нито за момент не ме подвежда, напротив - с всеки изминат километър (около 150 като шофьор и още толкова като пасажер) ставам все по-сигурен в себе си и се наслаждавам на онази есенция, която разграничава Focus от останалите.

За това „вина” носи независимото задно окачване (при по-високите версии на оборудване), като клиентите ще могат да заложат и на торсионна греда отзад. Разликата може да се долови само при пряко сравнение и много изминати километри. Важното е, че и в двата случая каросерията остава изключително стабилна и хоризонтално на пътя.

Най-голям кеф, естествено, си доставих с 1,5-литровия бензинов двигател със 182 к.с. и „ръчка”. Същият се предлага и във версия 150 к.с., която бих предположил, че е най-оптималният вариант в случая. Май забравих нещо: това е 3-цилиндров двигател! Идете, тествайте го и вие, тогава ще си говорим за 3-цилиндрови двигатели, ако сега повдигате вежди с неуважение.

Иначе на линия е и познатият 1,0-литров EcoBoost във версии с 85, 100 и 125 к.с. Дизелите са 1,5 TDCi с 95 и 125 к.с., както и 2,0 TDCi със 150 к.с. И докато говоря за 3 цилиндъра ще спомена факта, че Ford са разработили технология за изключване на третия цилиндър!

Друг любопитен факт е, че малкият дизел със 120 к.с. е просто страхотен. Едновременно икономичен (максимум 7,8 по завоите в чукарите и 5,5 л/100 км при нормално шофиране при по-равнист терен) и еластичен, работи чудесно в комбинация с новата 8-степенна автоматична трансмисия. От такава Ford се нуждаеше отчаяно, ето че тя вече е на линия, при това работи много плавно за разлика от 6-сепенния PowerShift. Трябва да призная, че се изненадах да разбера, че новият автоматик отново е вътрешна разработка на Ford, но също така признавам, че инженерите са се справили чудесно. Той ще се предлага за 1,0-литровия EcoBoost със 125 к.с., 1,5-литровия EcoBoost, но само със 150 к.с., както и с версията от 120 к.с. на 1,5 TDCi, и разбира се с големия 2,0 TDCi.

Оборудван с окачване SLA, във Focus за пръв път се въвежда технологията CCD на Ford. Тя поддържа режими на шофиране Normal, Sport и Eco, позволявайки на водачите да регулират реакциите на педала на газта, 8-степенната автоматична скоростна кутия, електронното сервоусилване на волана и адаптивния круиз контрол спрямо ситуацията. Когато е оборудван с CCD, Focus предлага също режими на шофиране Comfort и Eco-Comfort и регулира окачването спрямо тях.

Интериорът, подобно на пътното поведение, също е много впечатляващ. Досега моделът страдаше в това направление, като критиките към него бяха основно в посока на претруфеното с копчета и контролери табло и централна конзола. Е, този недостатък е изкоренен. Таблото е изчистено, но в аналогово-дигитална конфигурация (което аз не съм сигурен дали е толкова удачно), а централната конзола се доминира от „плаващ” сензорен екран. Контролното табло на климатичната система също е много минималистично оформено, но най-забележителната част тук е липсата на скоростен лост при автоматичните версии. Поне на типичния скоростен лост, заменен от въртящ се регулатор, подобен на тези, които има в Jaguar и Aston Martin.

Горната част на арматурното табло и вътрешната част на вратите са изработени от меки на допир материали за по-висококачествено усещане. Както при екстериора, интериорът на версиите на изцяло новия Focus включва уникални елементи на дизайна и материали за отличителен характер, включително наподобяваща дърво облицовка и премиум кожа за Vignale, спортни покрития с карбонов ефект и червени шевове за ST-Line и по-грапави, текстурирани материали и повърхности за Active.

Това идва срещу съответното заплащане, което важи и за новата аудиосистема B&O PLAY с 10 високоговорителя и 675 вата. Аз обаче съм впечатлен най-вече от изключително обезшумения и просторен интериор, като по параметър пространство за коленете на пътниците той е лидер в сегмента.

Сред отличниците е и по темата свързаност, гарантирана от системата SYNC 3. Изцяло новият Focus въвежда по-широка гама усъвършенствани функции от всеки друг автомобил Ford досега, като внася в семейния автомобил технологии, еквивалентни на автономност Ниво 2. Усъвършенстваните технологии Ford Co-Pilot360 подобряват защитата, управлението и паркирането.

Всичко казано дотук няма да има никакво значение, ако не кажа на каква цена се предлага. Не е ниска. Разликата между аналогична каросерия, двигател и оборудване от трето и четвърто поколение Focus е около 5000 лв., което е много. Но пък Focus не се конкурира сам със себе си, а с VW Golf. Сравнявам базовите нивата на оборудване по ценова листа. Това сравнение показва, че VW Golf (Trendline) 1,5 TSI Evo BlueMotion (130 к.с., 6МТ) струва 38 253 лв. От другата страна е Ford Focus (Trend) 1,0 EcoBoost (125 к.с., 6МТ), чиято цена е 35 300 лв. с ДДС. Една идея по-евтин е базовият дизел на Golf, но с 5-степенна „ръчка”. Golf (Trendline) 1,6 TDI BMT (115 к.с., 5 МТ) струва 38 922 лв. с ДДС. Срещу него е Focus (Trend) 1,5 TDCi (120 к.с., 6МТ) с цена от 39 400 лв.

Всеки Focus след 1998 г. носеше името си напълно оправдано. Това е автомобил, предоставил на над 16 млн. човека цялата практичност, от която са имали нужда на цената, която са могли да си позволят. И това миксирано с финото пътно поведение, което толкова често липсва на автомобилите, продаващи се в такива големи обеми. Е, сега цената е много сериозна, но път пътното поведение, комфортът и обема в новия Focus са такива, че ще накарат VW Golf да се потруди много, за да контрира жестоката атака на Focus.

Технически характеристики:

Ford Focus 1,5 EcoBoost 8AT (150 к.с.)

Размери

Дължина, мм: 4378

Широчина, мм: 1825

Височина, мм: 1471

Междуосие, мм: 2700

Тегло, кг: 1404

Двигател

Вид: редови, 3-цилиндров, турбо

Работен обем, куб. см: 1497

Макс. мощност, к.с. при об./мин: 150 при 6000

Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 240 при 1600

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 208

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 8,9

Среден разход, л/100 км: 5,9 – 6,1

Вредни емисии СО2, г/км: 133 - 138

Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 47 100

Range Rover Sport иска приза „Най-многофункционален всъдеход” (тест драйв)

В преследване на светкавици с Opel Insignia GSi (тест драйв)

BMW 530d Touring xDrive: Ефективна динамика (тест драйв)

Mazda Skyactive-X: бъдещето на бензиновия двигател? (тест драйв)

Източник на статията: Vesti.bg

тест драйв Ford Форд Форд Фокус Ford Focus