Как евтината работна ръка може да спомогне за по-бързия преход към ЕV

Става въпрос за кабелните снопове и кризата с доставките им, причинена от войната в Украйна.

кабелни снопове

iStock

К абелните снопове, евтин компонент, който събира километрите кабели, се оказа ахилесовата пета на европейската автомобилна индустрия. Някои анализатори смятат, че тази криза може да се превърна в поредния катализатор за още по-масово разгръщане на електрическата мобилност за сметка на конвенционалните автомобили.

Тези нискотехнологични и евтини части - изработени от тел, пластмаса, гума и много евтин ръчен труд – може да не се ползват с реномето на микрочиповете и моторите, но без тях автомобилите не могат.

Тежката криза с недостига им, предизвикана от войната в Украйна, където е съсредоточена огромна част от производството на кабелни снопове, може да накара някои от големите играчи да преминат към ново поколение от по-леки, машинно произвеждани кабелни снопове, предназначени за електромобили. Това показва проучване на Reuters с дузина експерти и мениджъри в индустрията.

Това е само още една причина индустрията да направи по-бърз преход към електрическа мобилност”, коментира Сам Фиорани, главен аналитик на AutoForecast Solutions.

Макар продажбите на електромобили да се удвоиха до 4 млн. през 2021 г., те все още съставляват само 6% от общите продажби, останалите са на сметката на конвенционалните модели, показва статистиката на JATO Dynamics.

Главният изпълнителен директор на Nissan Макото Учида казва пред Reuters, че нарушените вериги на доставки в следствие на войната в Украйна, са накарали компанията му да говори с доставчиците за отказване от модела на евтината работна ръка.

В краткосрочен план обаче автомобилните производители и доставчици прехвърлят производството на кабели и кабелни снопове в други страни с по-ниски разходи за труд.

iStock

Mercedes-Benz успя да си достави кабели от Мексико, за да запълни дупката в доставките, според човек, запознат с дейността. Някои японски доставчици увеличават капацитет в Мароко, докато други търсят ново производство в страни, включително Тунис, Полша, Сърбия и Румъния, където ръчният труд не е високо платен.

Кабелните снопове за автомобили с ДВГ събират кабели с дължина средно 5 км, свързвайки всичко – от нагреватели за седалките до прозорци. Изработката им е трудоемка и почти всеки модел окабеляване е уникален, така че преместването на производството е трудно и не толкова бързо.

Ейдриан Холмарк, главен изпълнителен директор на Bentley, казва, че британският производител на луксозни автомобили първоначално се е страхувал, че ще загуби 30-40% от производството на автомобили за 2022 г. поради недостиг на кабелни снопове.

Кризата в Украйна заплаши да затвори напълно нашия завод за няколко месеца, много по-дълго, отколкото за COVID.

Холмарк казва, че намирането на алтернативни източници на производство е било сложно поради факта, че самите конвенционални снопове имат 10 различни части от 10 различни доставчици в Украйна.

Той добавя, че проблемите с доставките са изострили фокуса и инвестициите на Bentley върху разработването на опростено кабелни снопове за електромобили. Автомобилният производител планира изцяло електрическа гама до 2030 г.

Новото поколение кабелни снопове, използвани от електрическите производители като Tesla, могат да се произвеждат на секции, на автоматизирани производствени линии, при което се и по-леки, ключов фактор, тъй като намаляването на теглото на EV е от решаващо значение за увеличаване на пробега.

Много от интервюираните ръководители и експерти заявяват, че конвенционалните автомобили няма да просъществуват още дълго време, за да се оправдае редизайн на кабелните снопове от ново поколение.

Сега не бих вложил и стотинка в двигателите с вътрешно горене“, казва базираният в Мичиган автомобилен консултант Санди Мънро, който изчислява, че електромобилите ще съставляват половината от световните продажби на нови автомобили до 2028 г.

Бъдещето идва ужасно бързо."

Валтер Глюк, шеф на Leoni, производител на кабелни снопове, казва, че компанията му работи с автомобилните производителите по нови, автоматизирани решения за кабелни снопове в електромобилите.

Leoni се фокусира върху зонални или модулни снопове, които биха били разделени на шест до осем части, достатъчно къси и опростени за автоматизирано производство.

Това е промяна на парадигмата“, казва Глюк. „Ако искате да намалите времето за производство във вашия автомобилен завод, модулният кабелен сноп помага.“

BMW също се стреми към използването на модулни кабелни снопове, изискващи по-малко полупроводници и по-малко кабели, което би спестило място и би ги направило по-леки, според човек с познания по въпроса.

Същият източник, който отказва да бъде назован, тъй като не е упълномощен да говори публично, казва, че новите снопове ще улеснят също дистанционната актуализация на автомобила, област, в която Tesla доминира.

Източник на статията: reuters.com

Украйна кабели кабелни снопове