Л ипсва достоверно обяснение защо производителите рядко монтират чистачки на задното стъкло на седаните. Тук изключение прави каросерията тип liftback, любима на Skoda, при която имаме пета врата като при хечбек, а не капак на багажника като при класическите седани.
Ето и няколко фактора, които водят до това да не знаем за много седани със задна чистачка. Първо, липсата на такава води до икономии за производителите. Да, една чистачка струва центове, но умножена няколкостотин хиляди пъти прави разлика.
Второ, задната чистачка може да повлияе на външния вид на колата и да я направи по-малко привлекателна. През 2023 г. Hyundai заяви, че умишлено не е включил чистачка на задното стъкло в своя електрически кросоувър Ioniq 5 поради две причини: естетика и поддържане на ефективността на въздушния поток.
Седаните имат наклонен покрив за подобряване на аеродинамиката (и следователно икономията на гориво). Самият този дизайн елиминира необходимостта от монтиране на задна чистачка. По време на шофиране въздухът преминава над задното стъкло на седана, което помага за отстраняването на водата. В идеалния случай модерните седани са проектирани да пазят задното стъкло чисто.
В някои случаи обаче шофьорите може да се нуждаят от малко допълнителна помощ. Например, ако попаднете в задръстване по време на силен дъжд, колата няма да се движи достатъчно бързо, за да изчисти водата от стъклото. А по-тежките частици, като сняг, може да не бъдат отстранени толкова лесно от въздушната струя.
Чешкият производител на Skoda предлага задна чистачка като безплатна опция за Superb. Задни чистачки имаха и Mitsubishi Galant, Peugeot 406 и Ford Escort.
Има още едно предимство да нямате задна чистачка. Колата ще има една част по-малко. По този начин производителите на автомобили намаляват потенциалните кампании за сервизни акции. По-малко части се равняват на по-малко повреди.