Д отолкова е свързано миналото ни със СССР и Русия, че обществото ни днес е разделено на „про” и „анти”. Но ако оставим политиката и хибридната война настрана, то без съмнение съветските возила винаги са предизвиквали носталгия у мнозина от нас, тъй като на тях сме се учили да шофираме, с тях са свързани страхотни спомени (къде хубави, къде не толкова), които са идеална тема за разговор на по чашка и подходяща компания.
Онези от вас, които нямат такива спомени, могат да използват тези возила като машина на времето, за да погледнат назад към времената преди падането на Желязната завеса. Затова тази Lada 2105 от 1988 г., чийто оригинален двигател е заменен с редови „шестак” 2JZ от Toyota, е като Михаил Горбачов на четири колела. Същото съветско лице, което всички познаваме, но с чаркове, които показват копнеж да бъдат взети на сериозно от Запада.
Ако оставим настрана неубедителните аналогии между поръчкови автомобили и вече починали съветски лидери, има нещо симпатично в такова вечно класическо японско задвижване, монтирано под капака на комунистическа Lada, която бе върхът на сладоледа в бившия СССР и сателитите му.
Според официалната информация в Bring a Trailer, тази Lada 2105 е внесена в САЩ от Източна Европа през 2016 г., където се е използвала за състезания, естествено.
Спокойно може да кажем, че този 3,0-литров редови шестцилиндров Toyota 2JZ-GTE е като Голиат на фона на анемичните 1,2 до 1,7-литрови мотори, задвижващи оригинала през годините. Но тук въобще не става дума само за двигателя. Собственикът е вкарал още турбина Garrett, поръчкова изпускателна система, електрическо серво на волана. Двигателят работи с 6-степенна механична скоростна кутия Nissan CD009 от 350Z, има още алумуниев радиатор, интеркулер, нови инжектори.
Да обобщим: съветско шаси, японско задвижване и американски хардуер. Това си е като асамблея на ООН под ламарините на тази Lada. Окачване, амортисьори и спирачки са поръчкови, в интериора е монтиран ролкейдж и OMP състезателни „корита”. Бялата боя е нова, джантите са 17-ки Enkei, а продавачът твърди, че двигателят е способен на 700 к.с., но е настроен на 535 к.с., за да е управляем. Към момента за този съветски Франкейнщайн са предложени само $10 500, което не би трябвало да удовлетворява собственика, но пък търгът завърша след четири дни.