Peugeot се прави на интересен с квадратен волан

Колелото е кръгло, за да се върти. Peugeot иска да оборудва следващия 2008 с волан steer-by-wire и квадратен волан. Технологията работи, но е нужно известно време, за да се свикне

Пламен Георгиев,
Peugeot Hypersquare

Peugeot

П рез последните години Peugeot залага само на дизайна. Но явно това вече не е достатъчно, затова следващото поколение на 2008 иска да шокира потребителите с... квадратен волан.

Но потребителите едва свикват със сензорните екрани, дали това радикално решение ще им се понрави? Клиентът в Европа не е склонен на много експерименти. Чакаме да видим как ще реагира на наследника на 2008.

Въпросното „откритие“ прилича на тава с четири големи отвора, нещо подобно на картонено пособие за пренос на четири чеши с кафе. Наричат го Hypersquare, дизайнерско упражнение, което няма логика да намери място в сериен автомобил. Но явно в Peugeot не мислят така. Колко ли бързо ще се върнат към класиката? Или пък не.

Четирите кръгли отвора помещават функциите за климатика, сила на звука или асистиращи системи. Те могат да бъдат достигнати с палец, без да се разхлаби захватът.

Центърът на „волана“ е плосък цифров екран. Над него е разположен кръгъл дисплей, така нареченият хало клъстер, който показва данни за шофиране и информационно-развлекателни системи в 360-градусов изглед. Концепцията се основава на новаторска система за управление, която до голяма степен елиминира механичните компоненти и в която импулсите се предават електронно от „волана“ към сервомотори на оста. На предната ос два задвижващи механизма изпълняват тези команди. Два, ако единият се повреди. Тогава другият може да поеме управлението със светкавична скорост и автомобилът остава под контрол. Комуникационните канали и захранването също са обезопасени.

Handelsblatt тестват волана и технологията steer-by-wire. Първият им извод е, че 2008 реагира почти нервно дори на съвсем леко завъртане на волана. Колкото по-висока е скоростта, толкова по-индиректна и „нормална“ се усеща системата. До първия рязък завой. Колата реагира също токова рязко на командата. Обяснението е, че при пешеходна скорост предавателното число на кормилното управление пада до около 5:1, така че става три пъти по-директно от конвенционалното. Затова ще има различни твърдости на волана.

Peugeot

Тъй като липсва механична връзка между колелата и волана, не се предават вибрации през волана при движение по неравна настилка. Обратната връзка се генерира изкуствено в системата by-wire. За тази цел сензори в задвижващия механизъм на кормилното управление измерват силите върху носача на колелото, филтрират вибрациите и предават само съответните моменти на ръцете. Например, на паваж автомобилът остава прецизен на управление, но без фините удари и треперенето, характерни за механично свързаните кормилни управления.

Остава да видим докъде ще доведе този експеримент. Предишният с компактния волан не бе посрещнат с овации. Този? Чакаме да видим.

Източник на статията: handelsblatt.com

Peugeot Peugeot Hypersquare