А втомобилните производители произвеждат… автомобили. Някои разширяват портфолиото си с камиони и мотоциклети. Други имат подразделения, които проектират най-разнообразни продукти за външни клиенти (Джорджето Джуджаро има дори макарони със свой дизайн). Задължително всеки предлага своя линия от мърчъндайз, особено ако има състезателен отбор. Но някои от производителите развиват и напълно различен бизнес, произвеждайки наденички, яхти или мелнички за пипер.
Тракторите на Lamborghini
Повечето от вас знаят историята. Lamborghini започва като производител на трактори. Сега никой не се сеща за тях, но те все още се произвеждат. През 1948 г. е основана Lamborghini Trattori, а Automobili Lamborghini едва през 1963 г. (говори се, че да това се стига, след като Феручо Ламборгини и Енцо Ферари имат поредния жесток спор). След десетилетия съвместно управление, компанията за трактори е продадена на концерна, който днес е известен под името SDF Group. Същият все още произвежда трактори с марката Lamborghini – със същия надпис и емблема. Върховният модел е Mach VRT 250, задвижван от 6-литров, 6-цилиндров двигател.
Къривурстът на Volkswagen
За някой ще е изненада, за други не (наскоро писахме за тях), но Volkswagen обръща сериозно внимание на биреното мезе, по-специално на къривурста. Произвеждат го от точно 5.45 години, като през миналата година са продадени 6,8 млн. (по 18 000 дневно) такива наденички. Произвеждат се в завод във Волфсбург. Къривурстът дори има партиден номер в каталога Volkswagen Originalteil catalog: 199 398 500 A – точно между чистачките и болтовете за джанти.
Медът на Porsche
За мнозина сядането зад волана на модел на Porsche ще се равнява на незабравимо удоволствие. Но компанията произвежда нещо по-сладко (буквално) от това. Заводът на марката в Лайпциг е дом и на около 3 млн. пчели. Те живеят върху почти 100 акра земя и произвеждат около тон мед всяка година (близо до теглото на класическо 911). Той се продава на хората, но само в магазина за сувенири в завода. Свършва за дни.
Мелничките на Peugeot
Peugeot е един от малкото производители, които произвеждат дву- и четириколесни превозни средства. Но той произвежда и мелнички за пипер, кафе, сол. Името на компанията е PSP Peugeot SAS, а марката е Peugeot Saveurs. Макар компанията вече да не е пряко свързана с марката Peugeot, тя все още е собственост на фамилията Пежо. Тази компания произвежда също и други аксесоари, например тирбушони и др.
Косачките на Honda
Японската марка интегрира бизнеса си в широка гама продукти. Същото важи за Yamaha, която произвежда мотори и акустични пиана. Honda, от своя страна – освен автомобили, мотори и камиони – произвежда също морски двигатели, реактивни самолети, роботи. Към това може да се добави и богата гама от електрическо оборудване, например генератори, снегорини, косачки.
Моторните яхти на Toyota
За разлика от част от родните конкуренти, Toyota се фокусира почти изцяло върху коли и камиони, но с едно изключени. Toyota Marine в момента предлага три моторни яхти – 28,-31- и 35-футови Ponam модела. Дори работят върху хибриден модел на най-малкия модел Ponam-28V. Тези яхти се продават единствено в Япония.
Соларните панели на Tesla
Миналата година компанията Tesla премахне допълнението „Motors” от името си, причината за което бе диверсификацията. На запознатите е известно, че компанията вече не произвежда само електромотори и коли, в които да го вгражда. Tesla произвежда т. нар. Powerwall системи (чрез закупуването на SolarCity през 2016 г.), както и фотоволтаични системи.
Мебелите на Bentley
Обикновено Bentley успява да продаде около 11 000 автомобила годишно. Но в пика на финансовата криза през 2009 г., марката продаде само 3600 бройки – половината от обема, реализиран година по-рано. За да върви бизнесът, майсторите в Крю започват да произвеждат мебелировка, като процесът е изведен до същия качествен стандарт, с който се обгрижват автомобилите. В момента компанията продължава да произвежда линията Bentley Home. Ако търсите качествен диван, произведен от същата кожа, която се използва в Mulsanne, то Bentley има отговор на вашето търсене – струва $29 000.
Самолетните двигатели на Rolls-Royce
Saab не е единственият автопроизводител (настоящ или банкрутирал), който има дълга история със самолетостроенето. Такава има (освен другите) и Rolls-Royce. От основаването си през 1906 до 1973 г. автомобилният производител произвежда и самолетни двигатели, но след това двете подразделения се разделят, а през 1980 г. второто е продадено на Vickers. През 1998 г. Volkswagen купи Bentley и завода, а BMW купи Rolls-Royce. Междувременно производителят на самолетни двигатели – познат днес като Rolls-Royce Holdings – се разрасна до един от най-големите в света на самолетостроенето. Неин двигател ще задвижва Bloodhound SSC в опита му да счупи световния наземен рекорд за скорост. Друг задвижва Eurofighter Typhoon.
Кавала и Seat Ateca: перфектната комбинация (тест драйв)
Мислите G63 6x6 за голям? Avtoros Shaman 8x8 е с две колела повече
Skoda Octavia на 20 години мина 1300 км с един резервоар дизел