Историите зад емблемите на някои от най-пленяващите италиански компании

Германия ни даде първия автомобили, Америка направи производството масово, а Италия е отговорна за част от най-емблематичните спортни автомобили за всички времена.

Пламен Георгиев,
Ferrari Omologata

, Newspress / Ferrari

Ferrari Omologata

К омпании като Alfa-Romeo, Ferrari, Lamborghini или Maserati са си изградили реноме, което автомобилните ентусиасти по света почитат като божество. Но запитвали ли сте се какво се крие зад техните лога?

На италиански език се наричат scudetti, което се превежда като малки щитове. Те красят едни от най-красивите автомобили за всички времена. Подобно на компаниите, които представляват, тези лога също имат дълга и пленителна история, всяко от които символизира повече от една марка.

 Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo

Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo

Историята на компанията започва 1906 г., когато е основана от френския предприемач Александре Дарак и помощта на няколко италиански инвеститори. Четири години по-късно тя е преименувана на A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). През 1915 г. инженерът Никола Ромео купува бизнеса, преименувайки я още веднъж на Alfa-Romeo.

През 1910 г. на дизайнера Романо Катанео е възложено да създаде отличително лого за компанията. Легендата разказва, че той е вдъхновен от поредица от знамена и гербове, украсяващи Castello Sforzesco в Милано. Единият от тях е гербът на благородното семейство Висконти: бисционе (тревна змия), поглъщащ митичната си пляска, а другият е гербът на град Милано, червен кръст на бял фон.

Катанео взима тези два символи на града и ги комбинира, за да се образува лого, което придобива легендарен статут. През годините преминава леки промени, но в голямата си част е непроменено и до днес.

 Ferrari SF90 Spider

Newspress / Ferrari

Ferrari SF90 Spider

Ferrari

Без съмнение най-известното лого в автомобилната история, cavallino rampante (prancing horse) се използва много преди да се появи върху спортните автомобили от Маранело. Изправен на задните си крака черен кон е изрисуван върху фюзелажа на Spad XIII, пилотиран от Граф Франческо Барака, италиански въздушен ас от Първата Световна война, убит през 1918 г.

Според Енцо Ферари, майката на пилота, Графиня Паолина, се среща с него през 1923 г., когато го моли да използва символа върху състезателните му автомобили. Ферари запазва черния дизайн, като добавя жълтия фон, който е цветът на Модена, родният град на Енцо.

Логото се появява за пръв път върху състезателните автомобили Alfa Romeo, с които в началото се състезава Scuderia Ferrari. С леки промени в последствие изправеният на задните си крака черен ат увековечава серийните и състезателните автомобили на Ferrari.

 Lamborghini Aventador

Newspress / Lamborghini

Lamborghini Aventador

Lamborghini

В началото на 60-те години Феручо Ламборгини е един от най-видните италиански индустриалци. Това се дължи на процъфтяващата му компания, произвеждаща трактори, които помагат на страната да съживи селскостопанската индустрия след края на Втората Световна война.

Феручо е и страстен автомобилен фен, основно на луксозни гранд турери, като притежава голяма колекция, в която фигурират няколко модела Ferrari. Именно те му носят доста главоболия, като Феручо твърди, че са много неудобни и изискват постоянни ремонти. Затова през 1963 г. той създава Automobili Lamborghini, като целта му е да направи по-добри автомобили от Енцо Ферари.

Тъй като неговият астрологичен знак е Телец, а любимото му занимание е да гледа испанските тореадори, Ламборгини избира разярен бик, който се подготвя да атакува за лого на компанията си. Нещо повече, някои от най-известните модели на марката са кръстени на прословути бикове от арената.

 Maserati Grecale Trofeo

Newspress / Maserati

Maserati Grecale Trofeo

Maserati

През 1914 г. Алфиери Мазерати основава Societá anonima officine Alfieri Maserati, гараж в Болоня, където се произвеждат автомобилите Isotta Fraschini. Дванадесет години по-късно се появява първото оригинално Maserati, Tipo 26. Автомобилът е украсен с лого, характеризиращо производителя през цялата му история: тризъбец.

Проектът е на Марио Мазерати, брат на Алфиери, чиято страст е изкуството, а не колите. Той пък получава идея от маркиз Диего де Стерлих, семеен приятел и финансист на компанията.

Основното вдъхновение за дизайна идва от шедьовъра на Джамболоня от 1567 г., Fontana del Nettuno в Болоня, статуя на Нептун, държащ изключително детайлен тризъбец. Марио решава, че тризъбецът е много подходящ за бизнеса, тъй като символизира сила и достойнство. През годините логото е преминало много дребни корекции.

Alfa Romeo Stelvio Estrema Maserati Gracale Lamborghini Huracan Tecnica Ferrari 296 GTB любопитно автомобили емблема Логопед