Eнцо, Ники и други: 10 автомобила, наречени в името на известни хора

В света има много марки, които увековечават имената на своите създатели. Ferrari, Lamborghini, Ford, Chevrolet, Opel, Pagani, Renault, Citroen... Ние ще представим 10 от най-емблематичните спортни модели, носещи името на известен човек

Пламен Георгиев,
Ferrari Enzo

, iStock

Ferrari Enzo

П ървото нещо, което идва на ум при споменаването на Ferrari Enzo, е своеобразен паметник на Il Commendatore. Достоен наследник на традициите на топ суперавтомобилите от Маранело, той има специфичен външен вид а-ла болид от Формула 1.

Enzo е произведен в тираж от 400 бройки и, подобно на своите предци, е изграден около централно разположен двигател. Шестлитровият V12 генерира 660 к.с., работейки с шестстепенна роботизирана скоростна кутия.

 Ferrari Dino 208 GT4

iStock

Ferrari Dino 208 GT4

Ferrari Dino

В края на 50-те Ferrari стартира подбранд в памет на Алфредо "Дино", един от синовете на Ферари и дизайнер с трагична съдба. Младият мъж страда от мускулна дистрофия и напусна света ни на 24 години.

Под това име се произвеждат както състезателни, така и шосейни модели. След последните са 206 GT, 246 GT и GTS, всъщност първите сравнително масово произвеждани творения на Ferrari. Последните спортни автомобили, 308 GT4 и 208 GT (1973-1980) с V-образни осмаци, първо се продават с марката Dino, а в края на кариерата си носят емблема с изправения на задните си крака черен жребец.

 McLaren Senna XP El Triunfo Absoluto

McLaren

McLaren Senna XP El Triunfo Absoluto

McLaren Senna

Не всяка кола е достойна за името на „Бразилския магьосник“, трикратният световен шампион във Формула 1 Аертон Сена. Екстремният проект на британската компания, който между другото носи името на своя основател, новозеландския състезател Брус Макларън, с право получи името на Сена.

Senna взема пример от могъщия 720S, но има множество големи разлики, от усъвършенстван монокок от въглеродни влакна до радикално преработено купе и аеродинамична задница. Мощността на 4.0-литровия V-образен „осмак”, работещ със седемстепенна роботизирана скоростна кутия, е увеличен до 800 к.с. „Сухото“ тегло е намалено до 1198 кг.

GMA T.50s Niki Lauda

GMA (Gordon Murray Automotive) е основана от бившия автомобилен инженер и един от авторите на легендарния McLaren F1, Гордън Мъри. През лятото на 2020 г. тя показа уникалния T.50 с 663 к.с. от атмосферния Cosworth V12 с обем 3,9 литра, способен да се развърта до невероятните 12 100 об./мин. Вентилаторът в задната част на каросерията създава вакуумна зона под дъното и в резултат на това притискаща сила.

Чудовището Niki Lauda, забранено за движение по обществените пътища, е създадено в чест на рождения ден на трикратния шампион във Формула 1. Моделът е невероятно лек, тежи 852 кг, 134 кг по-малко от оригиналния Gordon Murray. Двигателят е форсиран до 735 к.с. Сериозността на намеренията и амбициите на пистата се подчертава от разработения аеродинамичен комплект за купето. Серията е само от 25 бройки.

Lamborghini Gallardo LP550−2 Valentino Balboni

Италианска компания реши да прослави не състезател или някаква обществена личност, а издигна „паметник” на бившия си тест пилот Валентино Балбони, който работи за компанията от 21 април 1968 г. Маестрото, на чиито резултати могат да се насладят хиляди собственици на Lambo по целия свят, го заслужава!

Колата не е поредното „специално издание“ с няколко табелки и един-два спойлера, а цялостно модифициран снаряд. Двигателят V10 с мощност 550 к.с. предава мощността към задната ос чрез прекалибриран „робот” E-gear. Диференциалът с ограничено приплъзване също е пренастроен. Теглото е намалено с 30 кг, до 1470 кг. Balboni ускорява до 100 км/ч за 3,9 секунди, а максималната му скорост е 320 км/ч.

 Pagani Huayra Roadster BC

iStock

Pagani Huayra Roadster BC

Pagani Huayra BC

Компанията на Хорацио Пагани отиде още по-далеч и не се поколеба да увековечи специална версия на Нuayra с инициалите на предприемача Бени Кайола, собственик на голяма колекция Ferrari, приятел на Хорацио Пагани и негов първи клиент.

За съжаление, Кайола напусна нашия свят през 2010 г., без изобщо да види създадения в негова част хиперавтомобил с 6,0-литров турбо V12 с мощност 764 к.с., отслабнал със 132 кг. През 2019 г. Pagani представи още по-свиреп Roadster BC с 800 к.с. Роудстърът е по-разпространен от купето - произведени са съответно 40 и 30 екземпляра.

 Koenigsegg Jesko

Koenigsegg

Koenigsegg Jesko

Koenigsegg Jesko

Историята тук е трогателна! Джеско е баща на Кристиан фон Кьонигсег, създател и изпълнителен директор на изключителната шведска компания Koenigsegg. Хиперавтомобилът, кръстен на него, е не просто безумно мощен и бърз. От техническа гледна точка не прилича на нищо друго.

5,0-литровият V8 двигател с „плосък“ колянов вал и два турбокомпресора (до 1600 к.с. на биогориво E85) все още може да бъде записан в традиционните агрегати, но кутията Light Speed Transmission, която сменя предавките „със скоростта на светлината“, е с девет степени, седем съединителя и няма синхронизатори.

 Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss

iStock

Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss

Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss

Още един пример за това как много имена лесно съжителстват в името на една кола. Проектиран като модерна интерпретация на 300 SLR от 50-те години, роудстърът отдава почит на сър Стърлинг Мос, британският пилот, който се състезава във Формула 1 и 24-часовия маратон на Льо Ман. Той е по-лек и по-мощен от базовия модел: 5,4-литровият V8 компресор двигател генерира 650 к.с. срещу 626 к.с. Произведени са 75 екземпляра.

 Bugatti Divo

Bugatti

Bugatti Divo

Bugatti Divo

Вероятно всеки е чувал за световноизвестните хиперавтомобили Veyron и Chiron в чест на Pierre Veyron и Louis Chiron. Колата, увековечила френския състезател Албер Диво (два пъти победител в състезанието Targa Florio в края на 20-те години, каращ Bugatti Type 35), напротив, не е нарицателно име.

Divo не е нищо повече от Chiron в по-елегантна „дреха“. Осемлитровият W16 двигател с четири турбокомпресора (1500 к.с.) е заимстван от оригиналния модел без промени, а окачването и аеродинамиката са подобрени. Хиперавтомобилът се чувства по-уверен в завоите и преминава високоскоростното трасе Nardo с осем секунди по-бързо от Chiron.

 Lotus Elise

iStock

Lotus Elise

Lotus Elise

Звучното име Елис не идва от нищото. Това е името на внучката на небезизвестния италианец Романо Артиоли. В края на осемдесетте той възражда марката Bugatti, а през деветдесетте е председател на Lotus.

Elise е мечтата на пуристите, безразличен към комфорта, поставящ на преден план лекотата и прецизното управление. Спортната кола със задно предаване в първата си итерация тежи малко над 700 кг и се задоволява с 1,8-литров двигател от Rover зад седалките.

суперавтомобили хиперавтомобили Топ 10