А налитици смятат, че в обозримо бъдеще количеството на автомобилите в света може да намалее с 90%! След време хората ще се откажат от личния транспорт и ще се пренасочат към обществените автономни превозни средства, а хиляди ще останат без работа.
Този момент все още не е толкова близо, но спадът в продажбите на нови автомобили е осезаем, като и на трите главни пазара в света се отбелязва отлив на клиенти. В Китай спадът е 6% спрямо 2018 г. През първото тримесечие на тази година спадът на световните продажби е 5,5%. В Европа спадът през първото полугодие е 3,4%, като отлив на клиенти се отчита за пръв път от 2014 г. Очакванията са в края на годината спадът да е 1% на годишна база. От тази тенденция са засегнати всички големи (и то не само в Европа): BMW, Daimler, Volkswagen, PSA, General Motors, Ford и т.н. Данните са на „Аликс партнерс”.
По-интересното е, че анализаторите на компания смятат, че следващите 5-10 години ще са най-тежките за цялата индустрия от времето, когато е изобретен автомобилът.
Отчасти вина за това има Доналд Тръмп, който започна търговска война с Китай, която скоро може да се пренесе към Европа, „Брекзит”, стандарта WLTP. Другата причина е забавянето на китайския икономически ръст, тъй като в Поднебесната империя се продават повече от ¼ от всички нови автомобили всяка година.
Австрийското издание „Штандарт” смята, че автомобилните производители страдат от огромните инвестиции в нови технологии, рискът при които е много висок. Специалисти смятат, че 80% от инвестициите в нови технологии са за електрификация. През 2021 г. се очаква да се появяват над 30 нови електрически модела, но няма никакви гаранции, че те ще се купуват така, както производителите им биха искали. Друга причина е спадът на световното производство. Очаква се тази година световният автомобилен пазар да отбележи спад от 5%.
Спадът на продажбите на автомобилите с ДВГ води след себе си преструктуриране на отрасъла: съкращават се служители и се затварят заводи. През последните 3 години са затворени 16 завода и 120 000 човека са загубили работата си.
Сериозен проблем за Европа представлява отказът от дизеловите автомобили, които, за разлика от САЩ, тук бяха на почит. Отново аналитични сметки показват, че забраната на дизела от 2030 г. в Германия може да унищожи 620 000 работни места само в Германия.
Като начин за справяне с тази тенденция се отбелязва обединяването на усилията между големите компании, дори сливания между тях. BMW и Jaguar Land Rover ще правят съвместно двигатели, в това число електрически. Volkswagen и Ford обединиха усилия за разработването на електромобили и автономни технологии. Американската компания ще затвори шест завода в Европа и ще съкрати 12 000 човека.
Масовото навлизане на електромобилите ще нанесе сериозен удар върху пазара на труда, тъй като производството на един е-автомобил изисква 30% по-малко работна ръка. А влиянието на автономните автомобили върху отрасъла (колкото и далечно да изглежда на този етап) е абсолютно непредсказуемо.
Тестваме революционния двигател Skyactiv-X на Mazda