5 от най-странните скоростни лоста в историята

Концепцията за превключване на предавките се измени драстично през десетилетията. Инженерите започнаха да експериментират, в резултат на което се стигна до някои наистина странни решения

Пламен Георгиев,
Pagani Utopia скоростен лост

, Pagani

Pagani Utopia

В интериорния дизайн на Volkswagen ID.4 има някои нетрадиционни решения, сред които изпъква селекторът за смяна на предавките.

Очевидно Volkswagen са черпили вдъхновение от спортните автомобили на Nissan от 90-те години, монтирайки селектора отстрани на приборното табло, почти директно за екрана.

 Volkswagen ID.4

Volkswagen

Volkswagen ID.4

Водачът сменя режимите на трансмисията с въртящ се трапецовиден превключвател. Положителното е, че VW пробва нещо ново, но това решение си остава доста спорно.

 Lamborghini Urus

Lamborghini

Lamborghini Urus

Конфигурацията в Lamborghini Urus е много сложна с многото превключватели на централната конзола. В лявата й част може да се избират режимите на задвижване (Strada, Sport, Corsa и т.н.), от другата страна има бутон за режим Eco. Под него има бутони за настройка на волана, шасито и окачването. Най-странно е по средата, над червения старт/стоп бутон е позициониран „скоростният лост”.

 Pagani Utopia

Pagani

Pagani Utopia

Pagani отдавна е известна със своите ексцентрични интериори, в случая със странните скоростни лостове. Същото важи и за последното творение Utopia. Всичко в този автомобил е направено така, че да удиви човек. Между другото всички творения на Хорацио Пагани са едни от най-вълнуващите и нетрадиционните на пазара.

В този случай целият механизъм на скоростната кутия е оставен видим за окото, а това, макар и странно, изглежда доста авангардно.

Преди години Koenigsegg C8 също бе с открит скоростен лост, Spyker също е използвал подобен подход.

 Spyker C8 Preliator

Spyker

Spyker C8 Preliator

Ако тези решения досега са странни, но джойстикът в BMW X5 (E70) оказа изключително голямо внимание върху цялата индустрия. Той бе въведен от Х5 през 2006 г. И беше отклонение от нормите по онова време: той бе без физическа връзка с трансмисията. През годините BMW променяше настройките на трансмисията, но концепцията не, поне не допреди около две години.

 BMW Х5 (Е70)

BMW

BMW Х5 (Е70)

Шестстепенната механична скоростта кутия на Civic Si (ЕР3) изглежда странна по различни причини. Като се започне с това, че е монтирана на централния панел, подобно на Toyota Prius. Самият лост е разположен под ъгъл 45 градуса, в горната си част е тапициран с кожа, отдолу – с гума. Странен избор на материали. Това решение е популярно в края на 70-те и началото на 80-те години. Тогава Porsche го използва широко, дори в класиката 911.

скоростен лост любопитно автомобили технологии селектори