Защо Европа разлюби дизела (и какво ще дойде на негово място)

Пламен Георгиев,
defaultimg

netinfo

С лед като Франция и Великобритания обявиха, че ще забранят продажбата на автомобили с ДВГ през 2040 г., през уикенда Агнела Меркел заяви, че това е добро решение, което си е намек, че подобен ход може да се очаква и в Германия.

До избухването на „Дизелгейт” нямаше доказателства, че реалните и тестови резултати се различават токова много. Говореше се под сурдинка, но доказателства за това липсваха. След което бентът се отприщи и започнаха да излизат всички онези данни, които ни доведоха до момента, в който вече се говори само за електромобили.

В общия хор се включиха и лекари, които посочиха NOx и саждите, които отделят дизеловите автомобили, като една от основните причини за заболяванията на дихателните пътища, диабета, алергиите, развитието на ракови заболявания и т.н..

Към днешна дата ситуацията на пазара е следната: 20% от новите автомобила са дизелови, 75% са бензинови, а само 5% се падат на електромобилите, хибридите и газовите машини.

Прогнозите за електрическото бъдеще на автомобила са много. Но не и според Continental. Компанията предвижда към 2025 г. ситуацията на пазара да е следната: бензиновите автомобили ще са 51% (-12%), дизеловите - 12% (-8%), а делът на електромобилите ще скочи до 10%. Това си е истински прогрес, реално 10 пъти увеличение спрямо 1% към днешна дата. Но истинската електрическа революция ще се отложи за по-натам в годините, тъй като след 8 години все още 90% от автомобилите ще се задвижват от добрия стар ДВГ.

Три пъти ще нарасне делът на автомобилите, използващи за задвижване LPG и CNG. В момента този дял е 1% от световния автопарк.

Хибридите също ще увеличат дела си и ще се изравнят по продажби с дизелите – по 12%. Интересното тук ще е развитието на 48-волтовите микрохибриди, които в Европа са известни под термина mild hybrid (мек хибрид).

Основните елементи на тази система са стартер-генератор (задвижван чрез коляновия вал на двигателя с вътрешно горене), литиево-йонна батерия с капацитет 10 ампер часа, монтирана под пода на багажника. Всички компоненти работят под 48-волтово напрежение. Целта на тази система е да намали вредните емисии.

Тя работи на принципа на старт-стоп системата, но двигателят се гаси не след спиране на автомобила, а още докато е в движение до скорост от 22 км/ч, както и при движение по инерция със скорост между 55 и 160 км/ч. В последния случай двигателят може да се изключва за до 40 секунди. Допълнителният бонус, макар и малък, е помощта при ускорение.

Идеален пример за такава система да новото Audi A8. А изгодата от подобна система е сериозна. Ако се вземе дизелов двигател Евро 6, подпомогнат от подобна микрохидбирна система, той ще отделя с 60% по-малко NOx, с 2% по-малко CO2, а разходът на гориво може да спадне с до 21%. И тук няма лъжа и измама: резултатите са получени след тестове в реални пътни условия.

Цената на всичко това не е особено висока: около 1000 евро за микрохибридна система. И тя ще е на линия през целия живот на автомобил. Е, няма да е 30-40 години, както могат да се дадат много добри примери в това отношение, но все пак достатъчно дълго до смяната с нов.

Изглежда, че „мекият хибрид” е бъдещето на двигателя с вътрешно горене. Дори настояще.

Четете още:

Още новини може да откриете на нашата Facebook страница ТУК.

Този див, див запад на гърба на Mustang Cabriolet (тест драйв)

„Калашников” направи електрически патрулни мотоциклети

Нова алкална батерия има амбицията да измести литиево-йонната

Източник на статията: Vesti.bg

електрически автомобили електромобили мек хибрид