Ч ехия ще стане първата държава в Европейския съюз, която ще позволи на шофьорите да се движат със 150 км/ч по магистралите, решението, което предизвика едновременно вълнение и сериозни дебати по темата в страната. Тук веднага ще извадим пред скоба Германия, която, както знаем всички, позволява движение без ограничение на своите аутобани. Все пак трябва да отбележим, че в закона в страната е записано, че дори и на тези отсечки препоръчителната скорост е 130 км/ч.
И така, след като направихме това уточнение, става ясно, че Чехия ще ни отнеме първенството, което държахме в ЕС. В момента България е единствената страна в съюза, в която ограничението на скоростта по магистралите е 140 км/ч. Няма значение колко човека умират или биват трайно увредени след катастрофи, ние си държим на своето. Дори след като се очакваше, че с новата порция промени в Закона за движение по пътищата една от мерките в борбата с войната по пътищата ще бъде намаляване на скоростта на 130 км/ч, това не се случи. Защото пътищата ни са хубави, ние сме си виновни.
От края на септември шофьорите в Чехия ще могат да се движат със 150 км/ч на нова отсечка на магистрала D3 между Табор и Чешке Будовице. Това обаче ще става при нужните климатични условия. Вече са монтирани 42 електронни знака, които ще регулират скоростта в зависимост от пътните и климатични условия. Това ще рече: свободен път, ясно време, липса на ремонтни дейности, никакво задръстване.
Националният транспортен информационен център на страната ще следи и регулира скоростта, когато всички тези условия са налице.
Настоящото ограничение от 130 км/ч остава по подразбиране. Магистралната отсечка е с дължина 50 км. Това е тестова програма, но ако се окаже успешна, което ще рече да няма инциденти, в последствие може да се разпростре и върху други пътни участъци от първокласната пътна мрежа на Чехия.
Как е в другите държави?
В повечето случаи допустимата максимална скорост за движение е 130 км/ч. В няколко държави е разрешено 120 км/ч. В прибалтийските държави е 110 км/ч, дори в Турция, където шофирането е за смелите, ограничението е 120 км/ч. В Нидерландия през деня може да се шофира с максимум 100 км/ч, макар на определени отсечки отскоро да е разрешено да се кара със 130. В Австрия, омот 2018 до 2020 г. се тества 140 км/ч между Виена и Залсбург, но проектът беше отменен.
Къде сме ние?
Естествено, както уточнихме в самото начало, ние се лидери (изключваме Германия) със 140 км/ч. Но и това лидерство ще ни отнемат.
Драги политици, защо допускате да изостанем от Чехия? Направете още едни промени в ЗзДП и разрешете 160 км/ч по нашите магистрали, може и повече. Те са толкова хубави! Ремонти не изискват, полагаш асфалта и десетилетия той държи като немския бетон по техните аутобани.