Peugeot Inception изглежда като машина на времето

Макар и крайно футуристичен, част от дизайнерските и технологични решения ще намерят място в бъдещите серийни електромобили на марката

Пламен Георгиев,

З а Inception разбрах лично от един от топ дизайнерите в Peugeot, когато преди два месеца тествах последното серийно попълнение в гамата – 408. Анонсът тогава се съдържаше само в едно изречение, но то зароди големи очаквания у мен.

Ето го и него. Peugeot Inception Concept, който марката представи на изложението CES в Лас Вегас. Както сами може да видите, тук говорим за автомобил, който сякаш е излязъл от машина на времето. Достатъчно е да видите „волана” й, който прилича на контролер от гейм конзола, за да разберете, че тук става въпрос за модел, който поставя основите на нещо коренно различно.

Целият дизайн е толкова радикален, че не е логично да се очаква, че след няколко години ще видим подобен модел в серийно производство, пазарът просто не би го приел. Но от компанията казват, че дизайнът на екстериора и интериора ще повлияе дизайна на следващото поколение електрически седани и кросоувъри на Peugeot, които ще започнат да се появяват през 2025 г.

Peugeot

Inception приема формата на футуристичен 4-местен седан, който е разработен върху новата платформа Stellantis STLA Large EV. Визуално може да се открие връзка с концепцията e-Legend от 2018 г., но този път ретро препратките към миналото и настоящето на Peugeot са минимални, за да се създаде нещо много по-футуристично.

Няма да се спираме конкретно върху всеки детайл, но се виждат джантите, които са монтирани на 408, както и вертикалната стъклена решетка отпред, която пък е препратка към състезателния болид на 9X8.

Peugeot

Но най-радикалният елемент е огромното челно стъкло (7,25 кв. м). То реално е продължение на стъкления покрив, като отпред то потъва дълбоко в отсека, в който по традиция се монтира двигателят с вътрешно горене при конвенционалните модели на марката. Подобен такъв детайл Peugeot използва още през 1988 г. в концепцията Oxia. Това решение не е самоцелно, то размива границите между екстериор и интериор, поставяйки фокуса върху вътрешния обем, когато автомобилът бъде погледнат отгоре.

Peugeot

И ако екстериорът е радикален, какво да кажем за интериора? Тук едно е ясно, следващото поколение на i-Cockpit ще е доста различно от настоящото, но най-впечатляващ си остава основният акцент, а именно „воланът”. Правоъгълният Hypersquare е вдъхновен от контролерите на видео игрите. Той комбинира таблет и четири контролни пръстена, които водачът управлява с палците си. И сега: някаква форма на тази конфигурация ще видим в серийните модели Peugeot до 2030 г.

Peugeot

„Воланът” може да се скрива в арматурното табло, когато се активират функциите за автономно управление от Ниво 4 на автомобила. Така основен акцент става друг кръгъл детайл, а именно приборното табло, което Peugeot нарича Halo Cluster.

Малко са цифрите, свързани със задвижването. Все пак е важно да знаем, че платформата STLA Large разчита на 800-волтова технология. С два електромотора Peugeot може да извади 680 к.с. мощност от батерия с капацитет 100 kWh. Теоретичните параметри казват още, че пробегът с едно зареждане е до 800 км. Благодарение на индуктивно зареждане и достатъчно мощно зарядно, батерията може да се зареди с ток за 150 км само за 5 минути. Ускорението на 5-метровия модел, твърди Peugeot, е в рамките на под 3 секунди до 100 км/ч.

Peugeot CES 2023 Лас Вегас Peugeot Inception concept