П рез 2021 г. VW обяви, че ще построи 6 завода за батерии в Европа и ще гони 240 GWh капацитет, за да си гарантира нуждите. След това дойде новият шеф и плановете бяха сложени на трупчета. Миналата седмица говорител на марката заяви, че се изчаква какво ще донесе така нареченият EU Green Deal, за да се вземе решение за строежа на следващия завод.
Е, явно не е донесъл нищо, защото се разбра, че VW Group е избрал Канада, където да инвестира в нов завод за батерии. Тази новина бе предхождана от уточнението, че VW е гарантирал нуждите си от батерии до 2028 г. Това ще стане чрез заводите в германския град Залцгитер, предприятието на шведската компания Northvolt и ново съоръжение, което VW ще изгради край испанския град Валенсия.
Но трябваше да бъдат изградени още три нови мощности в Източна Европа, но това вероятно няма да стане. Причината е американският Inflation Reduction Act. Той, съвсем накратко, предвижда отпускането на стотици милиарди на производителите, чийто електромобили, части и батерии са произведени в САЩ. Financial Times изчислява, че голям завод за батерии в Северна Америка бе върнал на германския концерн 9 до 10 млрд. евро под формата на инвестиции именно от въпросния Inflation Reduction Act.
И ето че битката с Америка започва да се губи. Германия (в частност Volkswagen, който е най-големият привърженик на е-горивата) си намери съюзници (Чехия, Словакия, Италия, Полша, Румъния и Унгария) да се противопостави на ЕС и да си изработи изваждане на автомобилите на е-горива от забраната за продажба на ДВГ през 2035 г. В същото време VW (в частност Германия) реши да вложи парите си не в икономиката на ЕС, а в тази на Канада.
Новият завод ще бъде построен в Свети Томас, Онтарио – на два часа от най-големия град в Канада, Торонто, но час от границата от САЩ. Той трябва да заработи през 2027 г. и ще захранва с батерии заводите за производство на автомобили в САЩ и Канада.
Производителят държи, че в Европа ще се нуждае от 240 GWh годишен капацитет, но ще може да постигне това с по-малко от планираните шест завода. Този брой заводи ще зависи основно от субсидиите, които всяка държава ще може да предложи. А ако не може, Америка е достатъчно голямо, там са гласувани милиарди, защото Щатите искат да се откъснат от зависимостта си от Китай.