Замърсяват ли по-малко електрическите автомобили?

Вижте факти и данни за емисиите въглероден диоксид от колите

Зареждане електромобил Италия

iStock

Д нешният ден може да се окаже важен за бъдещето на колите и мобилността, тъй като в Европейския парламент в Страсбург се обсъжда пакет от мерки за намаляване на вредните емисии. В тях попада и такава, според която двигателят с вътрешно горене практически да бъде забранен в новите коли от 2035 г.

Крайно решение може и да не се вземе днес, а да отнеме повече време и процедури, следим заседанието и ще ви информираме.

А като прелюдия към това, любопитни ли сте какви са емисиите въглероден диоксид (CO2) от автомобилите и дали електрическите коли са по-чиста алтернатива?

Научете от този материал, изготвен от ЕП, а в линка можете да видите инфографики.

Транспортът е бил отговарен за около една четвърт от общите емисии на парникови газове в ЕС през 2019 г. Близо 72% от емисиите в транспорта се дължат на сухопътния транспорт, показва доклад на Европейската агенция за околната среда.

Като част от усилията на ЕС за намаляване на емисиите и постигане на нулеви нетни емисии до 2050 г. съгласно Европейския зелен пакт, ЕС иска да намали емисиите в транспорта с 90% до 2050 г. спрямо 1990 г.

Липса на значим напредък

Транспортът е единственият сектор в ЕС, който е произвеждал повече парникови газове през 2019 г. в сравнение с 1990 г., като ръстът е 33,5%.

Значителното намаление на тези емисии не е проста задача. С настоящите мерки прогнозите са, че спадът на емисиите до 2050 г. в този сектор ще бъде само с 22%, което е много под заявените амбиции.

Колите са основни замърсители

Емисиите на въглероден диоксид от пътническия транспорт варират силно в зависимост от вида на превозното средство. Пътническите автомобили са основен замърсител, отговарящ за 60,6% от общите емисии от сухопътния транспорт в Европа.

Проблемът до голяма степен идва от факта, че личните автомобили превозват малък брой хора. Ако всяка кола се ползваше от много хора, това щеше да бъде един от най-чистите видове транспорт. Средният брой пътници през 2018 г. е бил 1,6 души в кола. Затова се търсят други решения - споделяне на автомобили, преминаване към обществен транспорт, използване на велосипеди или ходене пеша.

Замърсяват ли по-малко електрическите автомобили?

Има два начина да намалим емисиите на CO2 от колите: или като направим по-ефективни автомобили, или като сменим източника на гориво в тях. През 2019 г. 67% от колите в ЕС са използвали дизел, други 25% - бензин. Електрическите автомобили обаче набират популярност.

Броят на новите регистрации се увеличава - през 2020 г. 11% от новорегистрираните пътнически автомобили са били електрически. Продажбите се утрояват през 2020 г., когато влизат в сила нови цели за емисиите от колите. При новорегистрираните микробуси през 2020 г. 2,3% са били електрически.

Въпросът „колко емисии CO2 произвежда един автомобил“ трябва да отчита не само емисиите по време на ползване, но и тези, свързани с производството и бракуването.

В началния и крайния етап от живота на един автомобил електрическите автомобили генерират повече емисии от автомобил с вътрешно горене. Степента на замърсяване зависи от това от какви източници се добива самото електричество.

Въпреки това ако вземем като начална точка сегашния енергиен микс в Европа, електрическите автомобили вече са по-чисти от тези, задвижвани с бензин. С увеличаването на дела на електричеството от възобновяеми източници в бъдеще електрическите коли би следвало да стават все по-малко вредни за природата. Освен това ЕС има планове да направи батериите по-екологосъобразни.

Цели на ЕС за намаляване на емисиите от сухопътния транспорт

Европейският съюз въвежда нови цели за емисиите от нови автомобили и ванове. През юли 2021 г. Европейската комисия предложи намаляване на лимита за емисиите от нови автомобили и ванове с още 15% от 2025 г., след което предвижда намаляване с 55% на емисиите от нови автомобили и с 50% на емисиите от нови ванове към 2030 г. и достигане на нулеви емисии до 2035 г.

Други мерки на ЕС за ограничаване на емисиите в транспорта

ЕС възнамерява да допълни предложените цели за емисиите от коли и автомобили с още мерки:

* нова схема за търговия с емисии за сухопътния транспорт и сградите;
* по-висок дял на горивата от възобновяеми източници;
* премахване на данъчните стимули за изкопаемите горива;
* още законодателни стимули за разширяване на инфраструктурата за алтернативни горива.

Парламентът работи по мерки и за други видове транспорт: включване на водния транспорт в схемата за търговия с емисии; преразглеждане на правилата за въздушния транспорт и налагане на по-екологични горива за корабите и самолетите.

Европейски парламент

мерки електромобили в България двигатели с вътрешно горене обсъждане Европейски парламент