Д нешният ден може да се окаже важен за бъдещето на колите и мобилността, тъй като в Европейския парламент в Страсбург се обсъжда пакет от мерки за намаляване на вредните емисии. В тях попада и такава, според която двигателят с вътрешно горене практически да бъде забранен в новите коли от 2035 г.
Крайно решение може и да не се вземе днес, а да отнеме повече време и процедури, следим заседанието и ще ви информираме.
А като прелюдия към това, любопитни ли сте какви са емисиите въглероден диоксид (CO2) от автомобилите и дали електрическите коли са по-чиста алтернатива?
Научете от този материал, изготвен от ЕП, а в линка можете да видите инфографики.
Транспортът е бил отговарен за около една четвърт от общите емисии на парникови газове в ЕС през 2019 г. Близо 72% от емисиите в транспорта се дължат на сухопътния транспорт, показва доклад на Европейската агенция за околната среда.
Като част от усилията на ЕС за намаляване на емисиите и постигане на нулеви нетни емисии до 2050 г. съгласно Европейския зелен пакт, ЕС иска да намали емисиите в транспорта с 90% до 2050 г. спрямо 1990 г.
Липса на значим напредък
Транспортът е единственият сектор в ЕС, който е произвеждал повече парникови газове през 2019 г. в сравнение с 1990 г., като ръстът е 33,5%.
Значителното намаление на тези емисии не е проста задача. С настоящите мерки прогнозите са, че спадът на емисиите до 2050 г. в този сектор ще бъде само с 22%, което е много под заявените амбиции.
Колите са основни замърсители
Емисиите на въглероден диоксид от пътническия транспорт варират силно в зависимост от вида на превозното средство. Пътническите автомобили са основен замърсител, отговарящ за 60,6% от общите емисии от сухопътния транспорт в Европа.
Проблемът до голяма степен идва от факта, че личните автомобили превозват малък брой хора. Ако всяка кола се ползваше от много хора, това щеше да бъде един от най-чистите видове транспорт. Средният брой пътници през 2018 г. е бил 1,6 души в кола. Затова се търсят други решения - споделяне на автомобили, преминаване към обществен транспорт, използване на велосипеди или ходене пеша.
Замърсяват ли по-малко електрическите автомобили?
Има два начина да намалим емисиите на CO2 от колите: или като направим по-ефективни автомобили, или като сменим източника на гориво в тях. През 2019 г. 67% от колите в ЕС са използвали дизел, други 25% - бензин. Електрическите автомобили обаче набират популярност.
Броят на новите регистрации се увеличава - през 2020 г. 11% от новорегистрираните пътнически автомобили са били електрически. Продажбите се утрояват през 2020 г., когато влизат в сила нови цели за емисиите от колите. При новорегистрираните микробуси през 2020 г. 2,3% са били електрически.
Въпросът „колко емисии CO2 произвежда един автомобил“ трябва да отчита не само емисиите по време на ползване, но и тези, свързани с производството и бракуването.
В началния и крайния етап от живота на един автомобил електрическите автомобили генерират повече емисии от автомобил с вътрешно горене. Степента на замърсяване зависи от това от какви източници се добива самото електричество.
Въпреки това ако вземем като начална точка сегашния енергиен микс в Европа, електрическите автомобили вече са по-чисти от тези, задвижвани с бензин. С увеличаването на дела на електричеството от възобновяеми източници в бъдеще електрическите коли би следвало да стават все по-малко вредни за природата. Освен това ЕС има планове да направи батериите по-екологосъобразни.
Цели на ЕС за намаляване на емисиите от сухопътния транспорт
Европейският съюз въвежда нови цели за емисиите от нови автомобили и ванове. През юли 2021 г. Европейската комисия предложи намаляване на лимита за емисиите от нови автомобили и ванове с още 15% от 2025 г., след което предвижда намаляване с 55% на емисиите от нови автомобили и с 50% на емисиите от нови ванове към 2030 г. и достигане на нулеви емисии до 2035 г.
Други мерки на ЕС за ограничаване на емисиите в транспорта
ЕС възнамерява да допълни предложените цели за емисиите от коли и автомобили с още мерки:
* нова схема за търговия с емисии за сухопътния транспорт и сградите;
* по-висок дял на горивата от възобновяеми източници;
* премахване на данъчните стимули за изкопаемите горива;
* още законодателни стимули за разширяване на инфраструктурата за алтернативни горива.
Парламентът работи по мерки и за други видове транспорт: включване на водния транспорт в схемата за търговия с емисии; преразглеждане на правилата за въздушния транспорт и налагане на по-екологични горива за корабите и самолетите.