О тминалата седмица премина под знака на автомобилното изложение IAA Mobility в Мюнхен. Премина под знака на някои емблематични премиери, но и под знака на китайското присъствие. Цели 42% от изложителите на салона бяха от Азия (основно от Китай, но имаше и от Южна Корея), като изложителите от Поднебесната империя бяха двойно повече спрямо предходното издание на изложението от 2021 г.
Със сигурност най-смелата премиера бе на BMW Neue Klasse, за която ние разказахме подробно, тъй като бяхме една от двете български медии, присъствали на предпремиерното представяне на модела още през юни, където разговаряхме с главния дизайнер на групата Ейдриан ван Хойдонк.
Затова минаваме на другия акцент, а именно дебютът на новото Renault Scenic E-Tech Electric. Първоначалните планове са този електрически модел да не се продава в България, но се надяваме това да се промени. Защото Scenic обещава много. Оставам дизайна настрани, но това е електромобил от масовия сегмент, който Renault иска да направи достъпен на колкото се може повече хора, обещавайки им пробег с един заряд от цели 620 км! И това ще стане още догодина.
Огромни обещания за бъдещето даде и Mercedes с концептуалния CLA. Моделът е изграден върху нова платформа, интериорът е като на космическа совалка, а в задвижването всичко е ново. Германците обещават 93% по-добра енергийна плътност. Освен това батерията може да се зарежда много по-бързо, 15 мин зареждане осигуряват до 400 км. пробег. Но след няколко години.
След три години ще видим и първия електрически VW GTI, който ни бе демонстриран тази седмица с доста атрактивни форми. Първо през 2025 г. ще видим серийния VW ID.2, година след това и ID.2 GTI. Водачите ще могат да ползват новия GTI Experience Control на централната конзола, за да настроят кормилното управление, звука и електромотора на своя електрически GTI към типичните за конвенционалните GTI-ки характеристики.
Излязохме набързо извън пределите на IAA Mobility, за да представим Toyota Century SUV: най-луксозният и скъп модел на марката. Японският отговор на Rolls-Royce Cullinan ще се бори за същия култов статус, тъй като ще се правят само по 30 бройки месечно в Япония.
Но основната тема по време на салона в Мюнхен бяха китайските марки. Avatr 12 има всичко необходимо да развали съня на BMW и Mercedes, които към момента се чувстват недосегаеми от китайската заплаха, но и това ще се промени.
BYD Seal и BYD Deal U обаче са непосредствена заплаха за масовите производители в Европа и света. Доказва го анализ на UBS Group, според който китайските марки ще държат 33% от световния автомобилен пазар праз 2030 г.!
Lotus, друга марка с китайски милиони зад гърба си, показа Emeya - електрически хипер GT с 918 к.с. Моделът е създаден в печално известния китайски град Ухан, ускорява от 0 до 100 км/ч за 2,8 секунди.
Ford пък засили интереса към Mach-E с версия за забавление в калта и праха, разчитаща на режим RallySport Drive. Това ще се случи с Mustang Mach-E Rally, който се цели в минимум 487 к.с. и 880 Нм.
Доналд Тръмп обещава на янките да спре електрическата „лудост” на Байдън. У нас половинката на известен бизнесмен показа как си поръчва Lamborghini Revuelto с над 1000 к.с.