Praga Bohema е хиперавтомобил със супер ниско тегло и двигател от GT-R

Бившият пилот от Ф1 Ромен Грожан казва, че Praga е един от най-впечатляващите хиперавтомобили, който се е движил по улиците. Струва „само” $1,3 млн.

Пламен Георгиев,
Praga Bohema

Praga Global

Praga Bohema

Ч ешката машина е една от най-добре пазените тайни в автомобилния свят с почти 100-годишна история, но сега всички ще научат, че Praga не значи само хубава бира и свински джолан. Нещо повече, компанията има дългогодишен състезателен опит, който най-после реши да изкара на улицата с много ограничена серия на супер колата Bohema.

Задвижването е поверено на 3,8-литров битурбо V6 от Nissan GT-R, който от Япония отива във Великобритания, за да бъде модифициран от Litchfield. Тунерът разглобява двигателя, променя системата за смазване (dry sump), като по този начин той става по-компактен и може да се монтира по-ниско в моторния кош. Същевременно се премахва риска от гравитационното събиране на масло в едната му част, когато автомобилът се движи с висока скорост в завой.

Praga Global

Добавят се също нови турбини и крайният резултат е мощност от 710 к.с. при 6800 об./мин и въртящ момент от 724 Нм в диапазона 3000-5000 об./мин. Тези цифри не изглеждат никак впечатляващи, но тук на преден план изпъква друг фактор: Bohema тежи едва 982 кг. За да добиете представа колко малко е това, болид от Ф1 тежи 798 кг (минимално), болид от клас LMP1 тежи 875 кг и следва чешката машина, която обаче може да се движи по пътищата. Средното тегло на хиперавтомобил от класа на чешкия представител е 1350 кг.

Praga Global

Това е постигнато чрез карбонов монокок, за който са закрепени карбоновите панели на купето. Титаниевите ауспуси се грижат за звука (и теглото също) на двигателя, а мощността му се насочва към пътя посредством 6-степенна секвенциална кутия Hewland. Роботизираният съединител дава и полуавтоматичен режим, който улеснява движението по улиците.

Стигаме до външния вид. Трудно ми е да го опиша, защото това е един от най-атрактивните хиперавтомобили, появявали се през годините. Но освен визуално, той е и аеродинамично оформен във въздушен тунел. Резултатът е, че постига притискаща сила от 900 кг при скорост от 250 км/ч. Това е почти цялата маса на колата в притискаща сила!

Praga Global

Всичко това помага на Bohema да ускорява до 100 км/ч до 100 км/ч за 2,3 секунди, докато топ скоростта му е много ниска, само 300 км/ч. За това си има причина, Praga твърди, че това е най-високата скорост, която реално може да се развие на повечето състезателни писти.

Подобно на повечето състезателни автомобили, Praga Bohema разчита на хоризонтално монтирани амортисьори от типа pushrod. Те са свързани към 18-инчови предни и 19-инчови задни колела с централна гайка. Под колелата са монтирани 380 милиметрови керамични дискове с 6-бутални спирачни апарати.

Praga Global

За да гарантират, че автомобилът е отличен на пистата и пътя, от Praga са се обърнали към свой стар приятел, бившият пилот във Формула 1 и настоящ състезател в IndyCar, Ромен Грожан. Те са поискали от него да гарантира, че Bohema ще може да върти обиколки на пистата с времената на състезателни автомобили от клас GT3.

Чехите ще направят само 89 броя Bohema, като така ще отпразнуват 89-ата годишнина от победата на Praga Alfa в дългото 1600 км чехословашко рали през 1933 г. Цената на хиперавтомобила започна от $1,31 млн., като производството на чешката машина ще започне през втората половина на 2023 г.

Praga Bohema хиперавтомобили Чехия