И зминалата седмица премина под знаменателя на гръмките заглавия относно въвеждането на нискоемисиони зони в София. Търсейки сензацията, редица колеги се „изказаха” като свършен факт, че нискоемисионната зона в столицата вече е факт и започнаха да се упражняват по темата с цифри.
Така например според едно издание през въпросния „Малък ринг” няма да могат да минават 880 000 автомобила! Ето ти манипулация и тема за безкраен разговор „за” и „против”. Да, толкова са най-мръсните автомобили в България, с най-ниска категория на еко стикера. Но значи ли това, че всички тези возила ще се насочат към центъра на София? Не, но имаме заглавие. А в София са регистрирани общо 875 000 автомобила.
Да не говоря, че това заглавие се появи дни преди гласуването в Столичния съвет, който вчера не прие въвеждането на въпросните нискоемисионни зони. наесен пак ще се гласува.
За щастие, защото подобно решение би било като решението на шрауса да зарови главата си в пясъка и да мисли, че се е скрил от хищника. Лично аз съм „ЗА” (бих гласувал с две ръце) за подобна мярка, но самата й дискусия в СОС и обществото показва, че проблемът нито се разбира, нито някой иска да го реши. И един от мотивите за гласувалите „против” е дали в зоната да се включи Орлов мост. Ето защо казвам, че някой не иска да реши този проблем.
А за желанието за решаване на проблеми може да потърсите интервюто на Димитър Илиев пред NOVA News, за да ви стане ясно, че желание за промени в държавните институции липсва. Илиев искаше да даде своята експертна помощ в областта на пътната безопасност, но срещна единствено твърд отпор срещу всяка инициатива, която би нарушила спокойствието на „отговорните органи”. Промени никой не иска.
Вероятно и обществото не ги иска, защото една промяна, за да има ефект, трябва да е драстична.
Какво предлагат съветниците от ГЕРБ-СДС? Да се забрани на дизеловите коли над 30 години и на бензиновите над 20 години (на автомобили с категория I на еко стикера) да влизат в рамките на три месеца в идеалния център на София. В следващите три години.
Ако това беше станало, въпросните съветници твърдят, че замърсяването на въздуха с азотни оксиди и фини прахови частици щяло да падне с 4 до 6 пъти. И ако това не е популизъм!
Самото предложение показва нежелание за никакво действие. В големите градове се действа смело, ние цели три години ще се ограничаваме само с трошките. Щели сме били да ги следим с камери. Ако са като камерите на АПИ, резултатът ще е просто страхотен. Камерите били монтирани, казват. Разбира се и това не е така. Щяло да се глобява. Колко? Кой? Как ще става това? Никой не казва. А преди месец министърът на финансите в оставка Асен Василев заяви в интервю, че системите на държавните институции не са свързани една с друга. Да не говорим, че колегата му в транспортното министерство каза, че иска да махне еко стикера.
Но всичко това е без значение. Единственото, което би могло да реши част от проблема със замърсяващите (и опасни) автомобили, се нарича ГТП: годишен технически преглед. Но никой и не обелва дума по темата. Защото през миналата година у нас ГТП са минали 2,5 млн. превозни средства. Ако сложим една средна цена от 50 лв. (грубо), макар моят автомобил да е N1 (Hyundai i30, 2010 г.) и за него да плащам 70 лв., то сметката е, че у нас са събрани 125 млн. лева (грубо)!
А как протича един преглед? Качваш предните колела на барабаните – „Натисни” [спирачките]. Качваш задните на барабаните – „Натисни” [спирачките]. След това служителят вкарва накрайника за измерване на вредните емисии и ти казва – „Изгаси” [двигателя] Така висиш 20 минути, защото има камера, а за тази процедура е разписано време. Висиш, висиш, слушаш нелепия разговор за снощното напиване, след което ти лепят стикер и айде, бегай. Изправен си.
Въпросният личен i30 (закупен 2010 г. от шоурума на вносителя) е с еко стикер от трета категория. Мой колега ми се „похвали”, че и неговата Honda от 1998 г. е също трета категория! Това в разговор, че му е паднало колелото по време на движение, но е изкарал късмет, че е бил в София и е карал с ниска скорост.
Та, две коли с разлика в регистрацията от 12 години (а колегата неговата не я е купил от шоурума), са с една и съща еко категория.
Ето това е проблемът. Казва се ГТП.