5 от най-емблематичните суперавтомобили от 90-те години

За какво мечтаеха децата и автомобилните фанатици тогава?

Пламен Георгиев,
Porsche 911 GT1 Strassenversion

, Porsche

Porsche 911 GT1 Strassenversion

Д ъвки Turbo. Ще ме разберат хората на правилната възраст. Днес ги получаваш като комплимент със сметката в известна верига за бургери в София. Те вървяха с номерирани снимки на суперавтомобили, които децата на 80-те колекционирахме, разменяхме и дори плащахме за тях със значки на известни банди от онова време. Днес това звучи нелепо, но тогава, зад Желязната завеса, без телевизия и Интернет, тези картинки от дъвките бяха шанс да видим какво се създава по света. Тези ретро спомени ни карат да погледнем към най-доброто, което автомобилната индустрия ни е дала през 90-те години.

 Bugatti EB 110

Bugatti

Bugatti EB 110

Bugatti EB 110

Наречен в чест на Еторе Бугани и 110-ата годишнина от рождението на създателя на компанията, Bugatti EB 110 е представен през септември 1991 г. във Версай. Мястото е избрано неслучайно, все пак Bugatti у френска марка, но по онова време тя е собственост на италианеца Романо Артиоли, който строи завод в родината си за производството на EB 110.

Италианският предприемач възражда френската марка през 1987 г. Bugatti EB 110 е оборудван с V12 с турбина и механична скоростна кутия.

Артиоли обявява банкрут на Bugatti през 1995 г., към който момент са произведени 116 екземпляра от ЕВ 110. Йохен Дауер на практика купува всички от тях, включително частично готовите модели. Така производството на ЕВ 110 продължава в Германия, в завода Dauer Sportwagen в Нюрнберг.

 Lamborghini Diablo

Lamborghini

Lamborghini Diablo

Lamborghini Diablo

Представеният през януари 1990 г. в Монте Карло Lamborghini Diablo заменя Countach.

Атмосферният V12 е съчетан с 5-степенна механична скоростна кутия. Първоначално обемът на двигателя, създаден от Джото Бизарини, е 5,7 литра, след това Lamborghini го увеличава до 6,0 литра. През този период компанията от Сант’Агата-Болонезе вгрежда вискосъединителя VT, за да изпрака 25% от въртящия момент към предните колела. Това решение проправя пътя за пълноприводните Murcielago, Aventador и Revuelto.

Серийното производство на Lamborghini Diablo спира през 2001 г., когато начело на компанията застават кадри на новия собственик Volkswagen Group. Произведени са 2903 бройки.

 McLaren F1

McLaren

McLaren F1

McLaren F1

Гордън Мъри е един от хората, оставили дълбока следа в историята на Формула 1. Дизайнът на F1 пък е дело на Питър Стивънс, оставил своя подпис върху Jaguar XJR-15 и Impreza 555. Пол Роше от BMW M също трябва да бъде изтъкнат, тъй като той разработва двигателя за най-бързия сериен автомобил с атмосферен мотор в историята. McLaren F1 и днес държи тази титла в свое притежание.

Двигателят S70/2, покрит с 16 грама златно фолио, е истинско чудо на инженерната мисъл за времето си. Макар да е много по-тежък от исканото от Мъри, 6,1-литровият двигател компенсира с мощност, увеличена от 550 до 618 к.с.

Направени са около 100 броя McLaren F1, включително пет прототипа и 28 състезателни автомобила. През 2021 г. в Пебъл Бийч бе продаден един от тези автомобили за $20,5 млн.

 Ferrari F50

Ferrari

Ferrari F50

Ferrari F50

McLaren може да нарича своя модел F1, но двигателят му не е взаимстван от болид от Формула 1. Ferrari F50 разчита на атмосферен V12, развит на база на 3,5-литровия агрегат с кодово обозначение 641. Създаденият от Лоренцо Рамачиоти и Пиетро Камардело суперавтомобил е основа за създаването на прототипа на състезателния 333 SP IMSA WSC.

Донякъде недооценения наследник на F40 е с механична скоростния кутия, тъй като по онова време автоматичната трансмисия на Ferrari е ненадеждна. Агрегатът с работен обем 4,7 литра и мощност 512 к.с. предлага през 1995 г. най-високата специфична мощност за атмосферен двигател.

До 1997 г. са направени 349 бройки от F50, повечето от които изпълнени в цвят Rosso Corsa.

 Porsche 911 GT1 Strassenversion

Porsche

Porsche 911 GT1 Strassenversion

Porsche 911 GT1 Strassenversion

Между 959 и Carrera GT немският производител създава специална хомологационната серия 911 GT1 Strassenversion. Съгласно правилата на клас GT1, производителят от Цуфенхаузен е длъжен да направи 25 серийни екземпляра на 911 GT1.

Съдбата повелява Porsche да направи 20 бройки от модела с фарове ала 996, както и две бройки с фарове в стила на 993. Трябва да споменем също девет клиентски и шест заводски състезателни автомобила. Както при тях, така и при уличната версия се използва 3,2-литров двигател. 911 GT1 Strassen генерира 536 к.с. и 600 Нм.

През 2007 г. е продаден екземпляр за $5 665 000. Наскоро друг с пробег 787 км смени собствениците за 10 550 000 евро.

Източник на статията: avto.mail.ru

суперавтомобили класация Lamborghini Diablo Bugatti EB 110 Ferrari F50 McLaren F1 Porsche 911 GT1