Ж ивеем във времена на колосални промени. Сега всичко изглежда с главата надолу, а накъде ще му излезе краят, предстои да разберем. Та човек си казва, че както всичко тотално се изменя, може пък Volkswagen Golf да не завърши годината като №1 по продажби сред моделите в Европа.
Искаме твърде много? Да, обаче от началото на годината битката за първото място при автомобилите приличаше на тази в българската футболна Първа лига през лятото и есента - след почти всеки кръг има различен лидер. Е, краят вече над десет години е предизвестен, “Лудогорец” става шампион, но поне в началото е интересно.
Volkswagen T-Roc
В един момент класацията за три месеца оглави Peugeot 208 и човек можеше да си помисли, че така и ще завърши - месец за месец. И все още може, защото е начело във временното класиране от януари насам и има отлични шансове да напише история, прекъсвайки една доминация.
Да, обаче се появи Volkswagen, решен да не си дава първото място просто така. В това няма нищо изненадващо. Ала може би изненадващо за някои лидер за юли и август не стана Golf. А T-Roc, който претърпя фейслифт в края на миналата година.
STOP&GO: Моделът се предлага с изобилие от двигатели. Започва се от 1-литров TSI с 3 цилиндъра, има също 1,5 TSI, 2,0 TSI, както и два дизела със 115 и 150 к.с. Най-отгоре стои T-Roc R с 300 "коня".
Не само поради намесата в битката за шампионската титла, разбира се, той привлече вниманието ни, та решихме да го вземем за тест драйв. Крайната дестинация бе Кранево, но всъщност стигнахме до Тюленово - през Калиакра, а по пътя на отиване и връщане точки бяха Велико Търново, Варна, Троян, вечните задръствания край тунелите (не е за хвалба, нито за смях)… Имаше от всичко.
Автомобилът бе T-Roc R-Line 2.0 TSI 4Motion с едни 190 к.с. и високо ниво на оборудване.
Дизайнерски VW е подходил както обикновено - консервативно, пък и тук иде реч за обновление в средата на жизнения цикъл на компактния SUV, не за изцяло нов модел.
STOP&GO: Моделът стана хит още с излизането си на пазара през 2017 г. (бе представен през 2016-а), като продаде над 650 000 броя само в Европа (320 000 в Китай). Фейслифтът пое щафетата и бе №1 по продажби сред моделите на Стария континент през юли и август.
И все пак промени има - по решетката, бронята с двата големи отвора от двете страни. Стандартно се вграждат LED светлини отпред и отзад, а допълнително може да се поръча IQ.Light, с което нощта става ден. Но стигат и LED фаровете, както и системата Dynamic Light Assist.
Пробвахме ги, при това не само по магистрала или в големия град (София, Варна и Търново). Осветяват наистина много добре, разлика се усеща най-вече в завои, като DLA прави така, че останалите участници в движението да не биват заслепявани.
За да завършим с екстериора, отзад приятно стоят четири отвора на изпускателната система, макар и да са по-скоро декоративен ефект.
Цветът се води сив (ascot grey) и е много модерен, а двутонната комбинация с черното стои добре - стилно, отличава, без да се натрапва.
В добрия смисъл обаче се натрапват 18-инчовите джанти (възможните опции са 16-19 инча), придаващи спортен облик на автомобила, особено гледан отстрани.
В интериора промените са повече. Нивото е вдигнато във всяко едно отношение - и като удобства, и като оборудване, и като качество на материалите. Отличава се 10-инчовият екран за информационно-развлекателната система, “изваден” по-интуитивно за шофьора по средата на таблото. Включва наистина много функции и лесно се синхронизира с телефона (пробвахме го с “Андроид”).
Воланът е кожен и нов, а другият дигитален екран - за контролните показания, вади пред очите на шофиращия наистина най-важното, така че да не го разсейва.
STOP&GO: Таблото, панелът с контролните показатели и информационно-развлекателен дисплей са с по-модерен дизайн. Повърхността на таблото е мека, благодарението на пяна. По-високото качество личи във всичко в интериора, а металните подложки на педалите излъчват спортно усещане.
На шофьорското място е удобно, и двата лакътя имат опора. Позицията е високоразположена, но не прекалено. Човек със среден ръст вижда достатъчно напред предния капак. Отзад е комфортно за пасажерите, широко за краката, раменете и главата.
Багажникът събра саковете на трима възрастни (като за седмична почивка), но е малък - 392 литра (заради 4Motion, стандартно е 445 л), а при сгъване на задния ред (става лесно, 60:40), товарният обем става близо 1300 л.
Стигаме до същинската част - карането. И понеже от самото начало стана дума за Golf (няма как да избягаме от него), всеки, който е карал Golf-ове, а и други модели от компактния клас, би трябвало да знае с какво печели той обикновено - управление и пътно поведение. Просто задава стандартите и по двата показателя, нищо, че вече и други се равняват с него по тях.
T-Roc носи този X-Фактор. Няма забележки към управлението му, към усещането за колата. Достатъчно директно е. В завоите се държи много добре, неутрално, благодарение на 4Motion. Возията е умерено твърда. Хем усещате пътя, хем окачването обира неравностите така, че да не се нарушава комфорта. Това бе пробвано на няколко места по северния път и малко преди Тюленово (от Варна), където трасето никак не е добро.
Просто T-Roc не иска да си мислете, че се возите в лодка - нещо, което се забелязва все повече в някои съвременни коли.
А 190 “коня”, са си… 190 “коня”. Умело менажирани от 7-степенната DSG, при която не се усеща турбодупка. Работата е много равномерна по цялата оборотна скала. И, знаете ли, имах някакво предубеждение, че малкият SUV е скучен за каране семеен автомобил.
То бързо се изпари, благодарение на “ансамбъла” от управление, двигател, трансмисия и окачване. Щом потрябва тяга - при изпреварване или в завои, тя идва от отзивчивия педал на газта. Вади и приятен звук - без да се натрапва.
STOP&GO: Резервната джанта и гума - 3.5Jx18, спестява място. Тя стои под кората на багажника.
По позната схема, имате четири режима - Normal, Eco, Sport и Individual. Сменяте ги от контролер на централната конзола. Разлика се усеща, особено между спортния и останалите. При него имате повече въртящ момент още на старта, а предавките са по-къси, като окачването леко се “стяга”.
Пробвахме възможностите на T-Roc извън пътя в умерени условия - нищо екстремно, все пак не е типичен “офроудър”, нали така? Справя се, но не го провокирахме прекалено извън конфортната му зона, която си остават нормалните пътища, било то в града или извън него. Безупречно се представи на мокро - не остави съмнения.
Минуси? Двигателят е “лаком”. 6,7 л на 100 км среден разход е най-доброто, до което успяхме да се доберем по магистрала “Хемус” с доста умерено шофиране на “еко” и (или) “нормален” режим. При “спорт” и повечко натискане (а тази кола често ви демонстрира, че иска и може повече, дори в пресечен терен със завои), трябва да сложите отгоре - до около 8-9 л.
Цената - 71 хиляди лева за R-Line 2.0 TSI 4Motion (65 хил. за варианта) с доста високо ниво на оборудване и някои допълнителни глезотии (безконтактно отключване и “запалване”, сензорно отваряне и затваряне на багажника, камера за задно виждане на екрана пред вас, зимен пакет, 18-инчови джанти, асистиращи системи, по-големия екран отпред…), “жили”. Но нови евтини коли вече няма.
STOP&GO: Камерата за задно виждане при паркиране назад върши добра работа. Има и сензори при напред. Те ви показват графика с потенциални препятствия.
И ако се съди по продажбите, цената явно не притеснява европейците.
Volkswagen явно е уцелил ваксата с фейслифта на T-Roc, след като той се радва на популярност. Не бива да забравяме, че след излизането си на пазара надмина 1 милион продажби за 5 г. И както е тръгнало, ще детронира не само съперниците на марката си, а и своя брат Golf, от чийто характер е взел някои добри черти. Носи ги с умереност и достойноство.
Когато човек го управлява и вози приятели или семейството си, може да си обясни защо SUV (и въобще онова, което наричаме кросоувър) измества седани, хечбеци и миниванове. T-Roc носи по нещо от всички тези форми, хем е SUV, хем не е. Това не е сбъркана идентичност. Търсено е.
Технически характеристики:
Volkswagen T-Roc R-Line 2.0 TSI 4Motion
Размери
Дължина, мм: 4236
Широчина, мм: 1819
Височина, мм: 1584
Междуосие, мм: 2594
Собствено тегло, кг: 1597
Двигател
Тип: 4-цилиндров, бензинов, TSI
Работен обем, куб. см: 1984
Макс. мощност, к.с. при об./мин.: 190 к.с. при 4200-6000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин.: 320 при 1500-4180
Трансмисия: 7-степенна автоматична DSG, двойно предаване
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 216
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 7,2
Среден разход, л/100 км: 7,8
Вредни емисии СО2, г/км: 178
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 65 021
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 71 602