Е25 Turbo: първата концепция на BMW навърши 50 години

Първообразът на емблематичното М1 идва през 1972 г., а зад проекта стои името на Пол Брак, човекът, отговорен за дизайна на първите поколения на Серия 3, 5, 6 и 7

Пламен Георгиев,
BMW E25 Turbo

, BMW

BMW E25 Turbo

Н азначен като шеф на дизайна на баварската марка през 1970 г., френският джентълмен е отговорен за едни от най-емблематичните проекти на BMW през 70-те години.

Един от тях е и този автомобил, който е първият концептуален модел на компанията от Бавария. От него са произведени две бройки, а дебютът му става по време на Олимпийските игри в Мюнхен през 1972 г. Това става шест години преди Джорджето Джуджаро да сложи своя подпис върху М1, но следвайки стриктно очертаните от Брак линии.

Тази впечатляваща машина е проектирана така, че да демонстрира, че безопасният автомобил не трябва да е грозен. Ето и контекста на това твърдение. Регулаторните органи в САЩ обявяват през 1971 г., че от 1973 г. автомобилите трябва да са оборудвани с брони. Те трябва да помогнат на колите да останат невредими при челен удар с 8 км/ч и удар отзад със скорост 4 км/ч, т.е. да не бъдат повредени никакви компоненти и системи, свързани със сигурността (например фарове и горивна система).

BMW

Клинообразният Turbo е снабден със системи за активна и пасивна безопасност, включително запълнена с пяна предна и задна секции, тънки А-колони, които осигуряват добра видимост, както и огромна остъклена повърхност. Има също вграден ролкейдж, деформационни зони и др. Има също радарна система за предупреждение за сблъсък с функция за спиране, която може да се счете за предшественик на активния круиз контрол.

Брак и екипът му монтират отварящите се фарове зад предната броня, за да не бъдат повредени в случай на челен удар с ниска скорост. Моделът е оборудван с ABS (цели 6 години преди системата да влезе в серийно производство в първото поколение 7er (Е23)). Turbo е оборудван и със сензор на странично ускорение, т.е. спокойно може да се каже, че концептът може да се смята за база за тракшън контрол системата, дебютирала във второто поколение на Серия 7 (Е32).

BMW

Но това далеч не са единствените системи, които впечатляват в този модел от преди 50 години. Оставаме вратите тип „чайка”, за да отбележим функцията чек контрол. Тя е предназначена да информира водача за нивото на моторното масло, спирачната течност, течността за охлаждане, износването на накладките.

Е25 Turbo изграден върху стоманеното шаси на 02 Series, която ни дава запомнящото се 2002 Turbо (Е20). Това значи, че лесно човек може да се досети какво е монтирано под задния капак. Естествено, турбо двигател с вътрешнофирмено обозначение М31. BMW посочва цифра от 280 к.с. (срещу 170 к.с. и 240 Нм при 2002 Turbo). Оборудван е и със заден диференциал с ограничено приплъзване.

BMW

Моделът е способен да ускори до 100 км/ч за 6,6 секунди, максималната му скорост е 250 км/ч, които цифри са наистина впечатляващи за 1972 г.

При тегло от 1272 кг, Turbo е с дължина 4155 мм, висок е едва 1100 мм, междуосието му е 2400 мм (при 2500 мм при 2002 Turbo).

Този впечатляващ автомобил, оборудван с първия фокусиран върху водача интериор, е изложен в музея на BMW в Мюнхен. Вторият екземпляр се намира в BMW Zentrum в Спартанбург, Южна Каролина.

Пол Брак BMW E25 Turbo студени досиета BMW