Да го изпратим подобаващо: как ще запомним Audi TT

Наречен в чест на автомобилно състезание, в 25-годишната му история има черни петна и кросоувър, който така и не вижда бял свят

Пламен Георгиев,
Audi TT

, Audi

Audi TT

Ч етвърт век, три поколения и 662 762 екземпляра. Това е най-краткото описание на ТТ, чиято история наскоро бе подпечатана с последната произведена бройка. В тази история има както бели, така и черни петна.

До средата на 90-те германските премиум марки ощастливиха феновете на малки роудстъри. BMW представи Z3, Mercedes-Benz се отчете с SLK със сгъваем твърд покрив. И докато вечните конкуренти се подготвяха да пуснат на пазара горещи техни версии, в Инголщад се задоволиха само с няколко концепции, но те напомняха за очертанията на страховитите мрачни „рекордьори“ на Auto Union от предвоенната ера.

В крайна сметка серийният вариант на ТТ се появи на 18 февруари 1998 г. Името, колкото и да е странно, отдава почит на известното смъртоносно мотоциклетно състезание Tourist Trophy на остров Ман в Ирландско море.

На пръв поглед връзка няма, но такава има, тя е компанията NSU, която стартира в TT на Ман през 1907 г., като финишира първото си участие сравнително успешно. Мартин Гайгер завършва пети. През петдесетте години пилотите на NSU печелят два пъти. DKW също се опитва, въпреки че има само една победа през 1938 г.: Евалд Клюге печели с мотоциклет с 250-кубиков компресорен двигател.

В края на шейсетте години NSU и Auto Union, които включват DKW, попадат под контрола на Volkswagen и в крайна сметка формират основата на модерната компания Audi.

Интересното е, че NSU ще започне да използва своето спортно наследство и през 60-те години ще пусне спортни версии на малкия NSU Prinz 1000 (по-късно просто NSU 1000) с обозначенията 1000 TT, 1200 TT и TTS.

 Audi TT RS (2009)

Audi

Audi TT RS (2009)

Първото поколение на Audi TT е създадено на обща платформа с предно задвижване с първото Audi A3 и четвъртия Volkswagen Golf.

„Новият TT от Audi е може би най-нестандартната и интересна кола, която сме карали след Plymouth Prowler“, не крият възхищението си от Car and Driver.

Базовият TT е с 1,8-литров турбо двигател със 180 к.с. След това идва модификация с 225 к.с. и по-производителен компресор, както и стандартно задвижване на всички колела. Няма как да пропуснем и 3,2-литровия VR6 с мощност 250 к.с.

Проблемите идват от неочаквано. Скоро след старта на продажбите ТТ започва да аварира. На пръв поглед в това няма нищо необичайно. Например в Америка се случват непланирани „краш тестове” с Mustang и Hellcat, но в тези случаи обикновено роля играе човешкият фактор: невнимание, желание за показност, провокативни действия и откровена некадърност.

Audi, от друга страна, участва в доста неприятни инциденти с високи скорости и на аутобана. В началото на 2000 г. автомобилният свят е шокиран от смъртта на опитния немски състезател Петер Хомел. Неговият TT Roadster буквално изхвърча от пътя и се забива в крайпътно дърво.

Трагедията с Хомел не е единствената, изследвани са общо 22 катастрофи с участието на ТТ. Основната опасност е нестабилността на спортната кола. Както обяснява Car and Drive, при скорост от около 200 км/ч задната ос се повдига от земята с подемна сила, равна на 67 кг. За сравнение, BMW Z3 и Porsche Boxster имат стойности около 30 кг.

 Audi TT Coupe (трето поколение)

Audi

Audi TT Coupe (трето поколение)

Топката се прехвърля от инженерите към динайзерите, които не пожелали да сложат спойлер. Д-р Бернд Хайсинг, ръководител на отдела за развитие на шасито, разкрива една пикантна подробност: „Имаше много дискусии по време на проектирането и всички решихме да се справим без спойлер. Сега те промениха мнението си", визирайки инженерите.

Малък, едва забележим аеродинамичен елемент намалява повдигащата сила почти три пъти. Освен това специалистите по окачването използват модифицирани предни рамена, различни предни амортисьори (по-твърди при компресия, по-меки при отскок), за да намалят заклащането на каросерията и прехвърлянето на тежестта към предната ос по време на спиране, както и предна стабилизираща щанга. За по-голяма надеждност е въведен превключваем ESP. Всички тези метаморфози са предназначени да увеличат стабилността.

Характерното златно сечение на компактния спортен автомобил не се променя във второто поколение на TT. Шасито, както и преди, е унифицирано с Golf (този път пети), а дизайнът е коригиран от Валтер де Силва. Но зад булото на еволюцията се крият много емблематични надстройки. Дължината е нараснала с повече от 100 мм, под капака се появяват нови бензинови и дизелови двигатели, а адаптивното окачване е в списъка с опции. Скоро към семейството се присъединява TTS Coupe/Roadster с модифициран 2,0-литров TFSI двигател с 272 к.с. и допълнително „полиране“ на окачването.

 Audi TT Offroad Concept

Audi

Audi TT Offroad Concept

През пролетта на 2009 г. феновете на ТТ се разделят на „преди“ и „след“: дебютира свирепият TT RS от спортното подразделение quattro GmbH (сега Audi Sport GmbH). Неговата уникална характеристика е 2,5-литров редови турбо мотор с 5 цилиндъра и 340 к.с., който скоро е добавен към хот-хеча RS3 Sportback.

Третата итерация на Audi TT - представена на автомобилното изложение в Женева през 2014 г. – ляга на модулната платформа MQB, има приблизително същите размери, напълно разпознаваем външен вид, шумна и реактивна RS-ка с 400 к.с., много различни специални версии...

 Audi TT Roadster 20 Years Edition

Audi

Audi TT Roadster 20 Years Edition

Неочакваната крос-концепция TT Offroad беше представена на изложението Auto China 2014. Това бе една интересна и жизнеспособна интерпретация на спортен SUV с ТТ дизайн и забавен темперамент. TT Offroad бе оборудван с хибридно задвижване: 2,0-литров бензинов турбо двигател, електрически мотор (54 к.с.), вграден в шестстепенен „робот“ и отделен двигател за задвижване на задните колела (116 к.с.). Пикова мощност - 408 к.с. и 649 Нм - позволяваше да достигане на 100 км/ч за 5,2 секунди. Всеядният Китай вероятно щеше да я погълне, но Audi така и не я пусна в производство.

Със сигурност феновете не са останали доволни от решението на компанията да спре производството на модела, но нека погледнем числата.В Европа един от най-добрите пазарни резултати е регистриран през... 2000 г. Тогава са продадени 37 972 бройки. За сравнение, за 2022 г. продажбите са били само 5950. В Щатите се продават по под 1000 годишно. Така че бъдещето бе решено. Говори се, че то ще е електрическо, но дали ще се случи?

Източник на статията: motor.ru

Audi Audi TT