П о време на автомобилния салон в Женева през март 1970 г. дебют прави автомобил, който дълги години след това се смята като един от апотеозите на френския автомобилен инженеринг и дизайн. Citroen SM e един от най-поразителните произведения на „шеврона”.
Но репутацията си на новатор и революционер Citroen печели доста преди появата на SM. За това „вина” носи дизайнерът Фламинио Бертони, който прави предвоенния Traction Avant, масовия 2CV и, естествено, „Богинята” DS с независимо хидропневматично окачване, което не само поддържа постоянен пътен просвет, независимо от натоварването, но също така променя и височината. Така се стига до 1961 г., когато Citroen лансира Project S, чиято цел е създаването на спортен вариант на революционния DS. Резултатът от този 9-годишен проект е много повече от един истински Gran Turismo модел. Резултатът е раждането на Citroеn SM.
Студени досиета: първата е-кола на Peugeot е от 1941 г.
Но големите амбиции за създаването на един нов автомобил не отговарят на наличното в областта на задвижването: 2,2-литров мотор от „Богинята” не е достатъчен. И тук на сцената излиза един неподозиран играч. Това става заради „войнствената” политика на Citroen на завземане на нови територии. Французите купуват най-големият производител на комерсиална техника Berliet, прави съвместно дружество с германската NSU и взима контрола върху Maserati, което изиграва огромна роля за появата на SM: именно италианската компания разработва двигателя за новия модел.
За отправна точка Джулио Алфиери взима архитектурата на V-образен „осмак” с обем 4,2 литра, създавайки компактен V6 с обем 2,7 литра, тежащ 140 кг. Необичайното (за „шестак”) е ъгълът от 90 градуса между цилиндрите, четирите разпределителни вала и трите карбуратора Weber 42DCNF.
Историята казва, че Maserati свършва невероятна работа. Предварителният план е, че инженерите ще се нуждаят от половин година, за да проектират двигателя. В последствие те правят това за три седмици, а легендата е, че след само 11 дни представят прототипа. Най-мощната версия генерира 203 к.с. и 233 Нм въртящ момент. Задвижването на SM е предно, а двигателят, за разлика от другите модели на Citroen, е надлъжно разположен. Скоростната кутия е 5-степенна „ръчка”.
Студени досиета: Mercedes планирал 8,0-литров W18 двигател за S-Class
Моделът влиза в производство през есента на 1970 г. и остава до 1975 г., но за този период са извършени редица оптимизации. Една от тях е появата на 3,0-литрова модификация със 180 к.с.
Окачването, естествено, отново е хидропневматично, натрупало слава в DS. То позволява регулиране на височината на пътния просвет между пет положения: 60 мм, 155 мм, 175 мм, 230 мм или 255 мм. Но докато в DS предните и задните спирачки са съответно дискови и барабанни, то при SM са монтирани дискови апарати и на двете оси (300 мм отпред и 256 мм отзад).
Една от основните иновации е кормилното управление DIRAVI (DIrection à RAppel asserVI) с променливо усилие, което се втвърдява при показване на скоростта и олеква при маневриране с ниска скорост. Друга интересна особеност на DIRAVI е „принудителното” връщане на волана в начално положение, както и двата му оборота за завъртате на колелата от крайно до крайно положение.
Citroen SM е дълъг 4893 мм, а междуосието му е 2950 мм. Коефициентът му на аеродинамично съпротивление от 0,33 е същият като на Lamborghini Murcielago. Самата форма на автомобила го различава силно от всичко останало на пазара по онова време, придавайки му силно футуристичен облик. Тук идва още един любопитен Факт: предната следа (1526 мм) е с цели 200 мм по-широка от задната!
Какво се случва, когато „горещите” се правят по каноните на супер автомобилите
Динамичните параметри на модела също са впечатляващи. Прототипът успява да ускори до 240 км/ч, докато ранната версия на серийния модел постига 219 км/ч. Моделът е определян като един от най-бързите автомобили с предно предаване в света, изпреварвайки Oldsmobile Toronado.
Но всички тези иновации си имат цена. В случая тя е 46 000 франка, което е два пъти повече от DS 21.
Но въпреки впечатляващата си поява и параметри, SM изчезва доста безславно след само 5 години в дилърската мрежа. През 1973 г. се разразява световната петролна криза, която нанася сериозен удар върху автомобилната промишленост. Година по-късно Citroen влиза под шапката на Peugeot, която му дръпва шалтера. Така SM успява да излезе в тираж от 12 920 бройки.
Отличници: компаниите с най-ниски емисии СО2
Франция нанася смъртоносен удар върху силно замърсяващите автомобили
Колко по-ниски са експлоатационните разходи на е-кола спрямо конвенционален автомобил