К акво трябва да се направи, ако лежиш върху петрол, но искаш да се диверсифицираш във времена, когато голяма част от света се опитва да се откачи от петролната зависимост? В конкретния случай на Саудитска Арабия, може би добър опит би бил производството на електромобили.
Но когато нямаш никакъв опит в производството, да не говорим, че нямаш никаква зарядна инфраструктура, нещата може да не вървят по план, макар джобовете ти да са бездънни.
Двете движещи сили към производство на електрически автомобили в страната са щатската Lucid и саудитският стартъп Ceer.
В случая на Lucid, националният Public Investment Fund (PIF) инжектира $10 млрд. в компанията, а правителството на Саудитска Арабия са ангажира да купи 100 000 автомобила от производителя. В момента в кралството има един автомобилен завод, в който повторно се асемблират автомобили, сглобени първо в завода на марката в Аризона.
Ceer, междувременно, е нова марка, създадена съвместно от PIF и тайванския технологичен гигант Foxconn. Тепърва стъртъпът предстои да изгради своя производствена мощност. Първият модел е планиран да бъде лансиран догодина, макар неназовани източници да твърдят, че по-вероятно е това да стане през 2026 г.
Малкият местен пазар, високата цена на труда и липсата на местни доставчици бяха причината Toyota да се откаже от опцията да строи завод в кралството.
А то гордо обеща, че до 2030 г. ще произвежда по 500 000 е-коли годишно. До момента, след като въпросната мощност на Lucid отвори врати през септември 2023 г, оттам се излезли едва 800 коли.
Преимущество за привличане на автомобилни кампании в района е наличието на суровини, най-вече на литий. Саудитска Арабия възнамерява да произвежда от метала, но още не сме чули нищо за находище.
В същото време бившият шеф на Aston Martin Анди Палмър не е готов да отписва Рияд от играта. Той смята, че подобни проблеми могат да се решат с пари. „Парите могат да решат почти всичко, но ще им струва много повече, отколкото всички мислеха в началото.”