Кой печели от електромобилите

Пламен Георгиев,
Nissan Leaf

, Nissan

Nissan Leaf

Н аскоро посетихме изложението във Франкфурт, от което (за пореден път) става видно, че бъдещето на автомобила е електрическо. Стигна се дори до признанието, че Daimler спира развитието на двигателя с вътрешно горене, за да се концентрира върху електромобилите.

И докато тази повсеместна конкуренция за лансиране на все повече нови електромобили и плъг-ин хибриди се разгорещява, някои държави ще излязат много на „зелено” от електрифицирането на автопарка. И това ще стане не с развитието на високи технологии и подобряване на екологията, а от добива на полезните изкопаеми, необходими за производството на батериите. Министерството на енергетиката на САЩ казва, че печелившите са малко на брой.

Добивът на литий, може би най-важният елемент в съвременните батерии, е контролиран от едва три държави в света. Това са Австралия, Чили и Аржентина. Сумарно те държат 91% от световния добив, като на Австралия се падат 44%, на Чили 34%, за Аржентина остават 13%.

Без кобалт батериите също не могат. Но, както е известно, основният източник на този ценен метал е страна, в която добивът му е съмнителен (меко казано). И въпреки това в Република Конго се добива 59% (110 000 тона) от кобалта в света, а Русия и Австралия си делят второто място с по 5% от световния добив.

Добивът на кобалт в Конго се извърша почти с голи ръце от под земята, а децата са активен участник в този процес.

Интересното е, че Китай е най-големият инвеститор на „Черния континент” за добив на полезни изкопаеми. Днес, след договора с Glencore, Китай контролира 85% от световния добив на кобалт! Нещо повече, от осемте най-големи завода за преработка на кобалт, в Китай се намират седем. Затова и Поднебесната вече изпревари Япония и Корея по производство на катоди за батериите.

През март цената на тон кобалт бе над $90 000, а сега тя е 36 000. Но експертите са на мнение, че скоро цената на този метал отново ще се приближи до $100 000, като търсенето му в дългосрочен план само ще расте.

Лидерството е за Китай и при добива на графит (1,2 млн. тона), като 67% от добива на този минерал е в най-многолюдната страна в света. На Индия се падат 13%, а на Бразилия 8%.

От добива на никел най-облагодетелствани са Филипините, където се добива 11% от световното потребление, равняващо се на 2,1 млн. тона. Лидер в добива на манган е Южна Африка с 33% и 16 млн. тона.

Премиерите от Франкфурт идват на Автомобилен салон София’19

Дизеловите двигатели са в пъти по-вредни от бензиновите

KIA XCeed предлага уравнение с едно неизвестно (тест драйв)

Източник на статията: Vesti.bg

екология любопитно автомобили електромобили графит манган литий кобалт