Д а намериш добър майстор за колата е равносилно на това съпругата ви да си намери добра фризьорка – и в двата случая не се сменят с години. Предполагам повечето от вас са виждали „Фейсбук” шегата с ценоразписа на родния автосервиз: „Въпрос = 20 лв., глупав въпрос = 30 лв.”. Да, в социалната мрежа това предизвиква много усмивки и има случаи, в които този ценоразпис изглежда логичен, но именно въпросите и стриктното следене на процеса са начините, които ще ви защитят най-добре от недобросъвестен майстор или сервиз.
Вероятно най-честата измама в автосервизите е смяната на моторното масло с по-евтино. Равно по сила е използването на аналог вместо оригинална част. И в двата случая се изисква от вас да проверите какви консумативи или части са сменени, макар това да не е никак лесно, но не е и невъзможно.
Как и къде да поддържаме автомобила си
От вас се иска да не вярвате сляпо на написаното във фактурата. Ако се появи и най-малкото съмнение за някаква нередност, имате пълното право да изискате от майстора да ви покаже опаковката на маслото или частта. Ако откажат да ви покажат опаковката – това е сериозен повод да заподозрете някаква измама. Най-малкото ще знаете, че повече в този сервиз не трябва да се връщате.
Един от най-разпространените начини за измама в сервиза – това е смяната на работещи части със същите. Майсторът може да обърка (да не използваме думата излъже) собственика на автомобила (особено ако последният не е „подкован” технически) и да го убеди, че конкретна част изисква смяна, а вие да сте отишли за съвсем различно нещо. Естествено, в никой случай не бива да се изключват случаите, при които се откриват дефектни части, които нямат нищо общо с проблема, за който сте отишли. Просто казваме, че трябва да имате едно на ум в подобен случай.
Как изгодно да продадем автомобила си
Вие, като клиент, след като ремонтът приключи, просто поискайте дефектната част да ви бъде върната. Така, дори и да не сте технически грамотен, има възможност да установите, че изобщо не се е налагал ремонт на тази част.
Има и ситуации, при които дефектна част се сменя с дефектна. В този случай е още по-лесно да се открие измамата. Просто помолете да ви покажем тази част преди да се извърши монтирането й. Ако забележите проблем, следи от ремонт или боядисване – смело поискайте смяна на тази част с друга, а по-добре – отидете в друг сервиз.
Доста разпространен е случаят, при който услуги и материали, които всъщност не са били използвани, са включени в поръчката (или фактурата). Прочитайте внимателно поръчката и не се притеснявайте да питате за извършените услуги.
Със сигурност има и доста други начини за измама. От вас просто се иска да питате и да се интересувате от самото начало, за да не оставяте майстора с погрешното впечатление, че може да прави каквото си реши.
Електрическата Skoda Enyaq iV предлага до 510 км пробег
Новият Mercedes-Benz S-Class в цифри и факти
Тестваме застрашен вид: Audi SQ8 е с най-мощния дизел в Европа