П онятието “втора употреба” невинаги означава нещо лошо. Невинаги трябва да означава и по-ниско ниво, невъзможност да си купиш новото. Понякога означава и практично решение.
Такъв е случаят с този проект, зад който стоят Audi, екологичната фондация на марката и германско-индийският стартъп Nunam. Той е организация с нестопанска цел и се финансира от Audi, така имаме затворен кръг, но и в това няма лошо, напротив.
Три рикши - превозните средства, широко разпространени в Индия (и не само там), са електрифицирани с батерии, използвани в тестове модели Audi e-tron. Целта на проекта е да се намери приложение на батерии, които са в края на жизнения си автомобилен цикъл.
А чрез това да се подпомогнат жени, които произвеждат продукти у дома и продават на пазари. Въпросът е да има на какво да ги натоварят и превозят, без поне второто да им коства усилия. Същевременно те са свикнали с возилото, а в този вид то е с нулеви въглеродни емисии. Разбира се, приложенията могат да са много повече.
Нарекли са ги е-рикши. Направили са си ги в Nunam, използвайки техническата експертиза на Audi. Продип Чатерджии, съосновател на стартъпа, обяснява (нещо, което знаем), че батериите все още имат доста енергия в края на живота си в коли. Тя е напълно достатъчна за рикша, а и за други такива превозни средства и дейности.
Това не е първият случай за такъв “втори живот”, други производители също са правили и правят това. Просто този проект е много показателен.
Тук има и нещо повече - Nunam работи с индийски компании за възобновяема енергия, за да не се използва тази от въглищата. Те продължават да бъдат основен изпочник в страната и в крайна сметка ако не обезсмислят напълно процеса, то хвърлят сянка по отношение на ефекта за природата.
В случая става въпрос за електроенергия от соларни панели и рикшите могат да се запеждат на станции с такива. Така имаме напълно “зелен” кръг. Плахо начало, но все пак начало.