М акар основното внимание около Formula 1 да попада върху пилотите и бляскавите състезания, най-високотехнологичният спорт има и много по-важна задача. А именно, че от него често произлизат много разработки, които в последствие достигат до масовите автомобили.
Това е на път да се случи и с батериите на електрическите коли, съобщава Autocar. Заедно с още няколко компании, експертите на Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP) участват в разработката на ново поколение батерия за EV, която използва технологии именно от Formula 1.
Проектът е за нов тип батерия, като разработката на Mercedes вече е слязла от чертожната дъска и е в процес на тестове в реални условия от февруари насам. Концепцията за твърдотелни батерии не нова, но така и не е готова за пътя. Подходът на Mercedes е по-различен, като адресира един от основните недостатъци на традиционните литиеви батерии, които се използват масово в момента.
Досега използваните материали изискват повече физическо пространство и това усложнява батериите. Специфичните химикали и процеси в тях се нуждаят от място, за да могат химичните реакции да протичат безопасност. А голяма част от ползата на батериите в във високата им плътност – да могат да съхраняват много повече енергия в по-малко и леко пространство.
Затова HPP са измислили хидравлична „плаваща“ система, която да държи клетките на батериите. Така те могат да се надуват и свиват без да се увреждат, което отваря възможността да се използват литиеви метални аноди и значително да се увеличи енергийната ефикасност на батериите.
Резултатът е обещаващ. Прототипната батерия е монтирана в EQS, като успява да измине с 25% повече в сравнение с традиционна батерия със същите физически размери и тегло, която е в серийния EQS, т.е. 1000 км. пробег са съвсем постижими и без твърдотелна батерия.
Проектът все още има възможност за подобрение и да се превърне в „квази-твърдотелна електролитна технология“, т.е. да комбинира най-доброто от традиционните и твърдотелните батерии. Засега не се споменават срокове за влизането на батерията в серийно производство, но изглежда може да се очаква в реалистичното близко бъдеще.