Електромобилите преминаха решаващата повратна точка в 23 държави

Става въпрос за границата от 5% пазарен дял, която анализаторите смятат за критична, точка, след която масовото навлизане на EV на съответния пазар започва

Пламен Георгиев,
електромобили

CarMarket.bg

У беждаването на всички в нова технология може да е трудно в началото. На микровълновата печка й трябваха две десетилетия колебливи продажби, за да достигне до 1/10 от домакинствата в САЩ. Но след това дойдоха 80-те години, когато тя проби във всяка кухня в Щатите.

Тази стръмно изкачваща се крива на възприемане на нова технология се случва в момента с електромобилите, пише Automotive News, позовавайки се на анализа Bloomberg Green.

Когато този анализ е направен за пръв път преди година, 19 държави прескачат решаващата повратна точка за масовото навлизане на EV на пазара: 5% от продажбите на нови автомобили, задвижвани само на ток.

Този праг сигнализира старта на масово навлизане на пазара, когато технологичните предпочитания се сменят бързо. Оттогава мина година, новият доклад е готов, разширен с още 5 държави: Канада, Австралия, Испания, Тайланд и Унгария. Те се присъединяват към САЩ, Китай и повечето страни от Западна Европа.

Траекторията, поставена от тези т. нар. early adopters, показва, че продажбите на електромобили може да скочат от 5 до 25% в рамките на само четири години.

Защо 5% е толкова важен праг

Повечето успешни нови технологии – телевизори, мобилни телефони, LED светлини – следват S-образната крива на проникване на пазара. С други думи казано, продажбите се движат бавно в началната фаза, но след скачат рязко, след като технологията стане масова.

В случай на изцяло електрическите автомобили 5% изглежда са повратната точка. Времето, необходимо за достигане до това ниво, варира в широки граници в зависимост от страната, но след като универсалните предизвикателства като цена на автомобили, наличие на зарядни устройства и скептицизмът на водачите бъдат решени за малцинството, мнозинството скоро ще го последва.

В САЩ повратната точка на електромобилите не настъпи до края на 2021 г. – относително късно за страна с такава покупателна способност. Причините за това са разбираеми. Американците прекарват най-много време в колите си от всяко друго население, а шофьорите изискват по-дълъг пробег, отколкото предлагат ранните EV модели.

Пикапите и големите SUV, които съставляват повече от половината от пазара в САЩ, също се електрифицират бавно заради нуждата от огромни батерии, а пък гигантското тегло значи по-нисък пробег.

Днес продажбите на електромобили в САЩ нарастват бързо – с 42% през второто тримесечие в сравнение със същия период преди година – но не успяват да достигнат експлозивната траектория на други страни.

Това може да се промени, тъй като Tesla се готви да пусне своя пикап Cybertruck, докато конкурентите пускат електрически пикапи под някои от най-емблематичните американски марки: Chevy Blazer и Silverado, Ford Explorer и F-150, Jeep Wrangler и Ram 1500.

Повратна точка може да е на хоризонта и за Индия, третият по големина автомобилен пазар след Китай и САЩ. Електрическите автомобили представляват 3% от продажбите на нови автомобили в страната през последното тримесечие, след като се удвоиха само за шест месеца.

Индийските производители инвестират сериозно в електрификация, а изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск се срещна с индийския премиер Нарендра Моди през юни. Мъск каза, че планира да навлезе на пазара „възможно най-скоро“.

Държавите, които преминават повратната точка, отбелязват бързи темпове на разгръщане на EV, със среден ръст на продажбите от 55% през последното тримесечие в сравнение със същия период преди година.

Както при всяка нова технология, темповете на растеж в крайна сметка ще се забавят, когато пазарът се доближи до насищане - върха на кривата S. В Норвегия, пионерът в света на електромобилите, растежът изглежда се забавя след достигане на 80% от пазара на нови автомобили.

Повратна точка за производителите

След като Tesla започна да продава Model 3 през 2017 г., компанията почти банкрутира, когато не успяваше да произвежда автомобили достатъчно бързо, за да снижи разходите си.

Шефовете (или Шефът, кой знае) на Tesla стигнаха до извода, че трябва да правят по 5000 електромобила седмично, за да започне процес на снижаване на разходите и увеличаване на продажбите. Което се и случи.

Постоянният ръст на EV зависи от способността на традиционните производители и техните доставчици да направят същата инвестиция на сляпо, преди търсенето да се материализира напълно.

Фабриките трябва да се преоборудват, веригите за доставки да се преконфигурират. За да се постигнат най-много икономии, целият автомобил трябва да бъде преработен с оглед на електрификацията. Разходите за този преход могат да бъдат задушаващи, докато продажбите не станат масови.

Това означава, че отделните производители също имат повратна точка: прагът, след който продажбите на EV започват да се самоподсилват.

Според опита в Европа, след като 10% от тримесечните продажби на автомобилен производител идват от коли с щепсел (такъв имат и плъг-ин хибридите) за зареждане, този дял се утроява средно за по-малко от две години.

Неизбежно ли е световното преминаване към EV?

Досега 90% от световните продажби на електромобили идват от САЩ, Китай и Европа. Това означава, че страните, отговорни за около една трета от продажбите на автомобили в световен мащаб, все още не са преминали повратната точка.

Само четири от 20-те най-гъсто населени страни са направили завой. Дори ако кръговете на търсенето продължат да се разширяват, не е сигурно дали миньорите ще успеят да поддържат темпото за критични суровини за батериите.

Все пак световните продажби на нови автомобили с ДВГ достигнаха своя връх, след него те само ще намаляват. Това е тенденция, която прогнозите на BloombergNEF предполагат, че ще продължи, докато автомобилът с бензинов двигател стане музеен експонат - независимо дали това ще отнеме още десетилетие или пет.

Да не забравяме, че правителствата по света играят важна роля за този процес. Администрацията на Байдън отдели стотици милиарди за електрификация на автопарка и развитие на инфраструктурата.

Ако тенденциите се задържат, останалата част от това десетилетие ще бъде запомнена с това, че направи за електрическите автомобили това, което 80-те направиха за микровълновата печка.

Източник на статията: autonews.com

електромобили повратна точка Bloomberg NEF