Volkswagen Group е изправен пред нарастваща заплаха от масово напускане на работници, докато ръководителите и синдикалистите се занимават с това как да преструктурират автомобилния производител, пише Automotive News.
Лидерите на профсъюзите предлагат 1,5 милиарда евро допълнителни съкращения на разходите – включително отказ от някои бонуси – за да запазят заводите отворени. Но двете страни остават далеч една от друга, тъй като VW търси много по-големи икономии, за които настоява, че са необходими, за да намали излишния капацитет. Преговорите ще продължат на 21 ноември, като предупредителните стачки се очаква да започнат през декември, тъй като споразумението остава непостижимо.
Изпълнителният директор Оливър Блуме се опитва да намали разходите в Германия, където разходите за труд и енергия са сред най-високите в Европа. Представители на работниците на 20 ноември казаха, че ръководството на VW цели 17 милиарда евро общи съкращения, от които тези за труд са малка част.
Компанията обмисля мерки, много по-радикални от тези, които синдикатите са готови да приемат, включително затваряне или продажба на няколко фабрики в Германия - нарушавайки табу в страна, известна с по-консенсусния си подход към трудовите отношения.
Ръководството е предложило продажба на автомобилни заводи в Оснабрюк и Дрезден, според хора, запознати с въпроса. VW също обмисля да използва завода в Емден за договорно производство, казват хора, които отказаха да бъдат идентифицирани, тъй като преговорите са частни.
Докато синдикалистите са твърдо против затварянето на заводи, ръководителите на VW заявиха, че спадът на продажбите в Европа е оставил автомобилния производител с около два автомобилни завода в повече. Ако VW не желае да направи компромис, тогава трябва да се подготви за „индустриален спор, какъвто тази страна не е виждала от десетилетия“, закани се Торстен Грьогер, водещият преговарящ от страната на работниците.
В Германия профсъюзите често организират предупредителни стачки, за да окажат натиск върху ръководството, когато преговорите за заплатите са в задънена улица.
Продажбата на заводите в Оснабрюк и Дрезден, както и преотстъпване на мощностите в Емден за производство на чужди марки автомобили са само част от няколкото сценария за намаляване на разходите, предложени от ръководството по време на дискусиите, казват източниците.
Работниците вече усещат въздействието на намаляващите продажби. Заводът за електромобили на VW в северния пристанищен град Емден очаква спад в производството през следващата година поради слабото търсене на BEV. Оснабрюк – който в миналото поемаше излишното натоварване за други обекти и произвеждаше специални модели – няма сключени договори за производство след 2026 г. Малкото съоръжение на VW в Дрезден не предлага мащаба, необходим за рентабилно производство.