С ъжалявам, че ще го кажа, но „проблемът“ с ГТП е много по-дълбок и съществен от този, за който се тръби през последните дни в медиите. „Бензиновите автомобили не могат да минат ГТП, а дизеловите минават...“ Това е основната констатация през последните ден-два, но стана ясно, че това не е така.
Какво се случи. Пунктовете за технически преглед бяха свързани към „Автомобилна администрация“, за да се намалят манипулациите и даване на разрешение за движение по пътищата на технически неизправни автомобили. В резултат на това има миниатюрно покачване на броя автомобили, които не са успели да преминат ГТП. Това даде повод за цяла кампания на тема „има проблем с ГТП“.
Не, проблемът е, че системата и методиката за прегледи не се спазва, защото в противен случай не би трябвало по улиците да се движат „печки“, бълващи кълба пушек, обгазяващ всичко зад и около него. Това все някога трябва да се поправи, защото в крайна сметка ние го дишаме. Но вместо свързването на софтуера към държавните органи да се посрещне положително, стана проблем.
Министърът на транспорта Георги Гвоздейков даде да се разбере, че проблем няма, изваждайки статистика, според която за период от две седмици преди да заработи системата за управление и контрол на качеството 139 251 автомобила са преминали успешно технически преглед. С констатирани значителни неизправности и върнати за отстраняване на неизправностите са 208 МПС, а 32 МПС не са преминали преглед, поради открити опасни неизправности.
От 22 юли, когато заработи новата система, отново за период от две седмици, преминалите успешно автомобили са 127 085. Временно са допуснати 1808 от общата бройка, а недопуснатите са 181.
Тези данни ясно показват, че броят на върнатите автомобили е около 1% от всички и хаос с прегледите няма. Този 1% е резултат от функционирането на системата за управление и контрол на качеството, и показва че системата наистина работи“, подчерта транспортният министър.
За мен това не е проблем, но се сформира работна група в ИА „Автомобилна администрация“, която да изготви промени в правилата за годишните технически прегледи на автомобилите. Едно от решенията ще е предложение да се увеличи срокът от 14 на 30 дни за отстраняването на констатирани „значителни неизправности“ при техническите прегледи.
Другото предложение, представено от министъра е автомобилите, които не покриват допустимите екологични норми също да попадат в категорията за „значителни неизправности“, а не да бъдат спирани от движение както е в момента. „По този начин на собственика на автомобила ще се даде срок да отстрани този проблем, който по същество не представлява пряка опасност за движението по пътя“, обясни министър Гвоздейков.
Но вместо да се търсят подобни решения, моето мнение е, че трябва да се затегне още повече контролът върху пунктовете за ГТП, за да се гарантира, че неизправни и замърсяващи автомобили не може да преминат годишен преглед.
Аз живея в южните квартали на София. От години минавам ГТП на едно и също място и от години процедурата е една и съща: тест на спирачките, след това се вкарва накрайник за измерване на вредните емисии в ауспуха и следва: „Изключи двигателя и изчакай“.
А статистиката е безмилостна: автопаркът в България е най-старият в ЕС. От всички автомобили по пътищата над 70% са над 15–годишни. Автомобилите под 5 години са под 5% от общия парк. Средната възраст на автомобилите по родните пътища е почти 20 години... Но въпреки строгите норми на ЕС за вредните емисии, по пътищата ни продължават да се движат безброй бълващи огромни количества кълба черен дим коли. Как минават те ГТП?