П азарният дял на внесените от Китай електрически автомобили се е утроил през първото тримесечие, силно притеснителен факт за германските производители, които се затрудняват да поддържат темпа на китайските си конкуренти.
През първите три месеца на годината внесените в Германия електрически возила са били 28%, скок с цели 20% спрямо същия период на предходната година.
Volkswagen и другите производители не смогват да поддържат темпото ни китайския пазар, който върви с ускорени темпове към пълна електрификация, което оставя т. нар. наследствени производители да се движат в дясната лента на трилентов път, ако може да направим подобно сравнение.
"Много от продуктите за ежедневието, но също така и стоки за енергиен преход, вече идват в големи обеми от Китай,” казва германската статистическа агенция.
Така например, 86% от лаптопите, внасяни в Гурмания, 68% от смартфоните и телефоните, и 39% от литиево-йонните батерии идват от Китай.
Правителството на канцлера Олаф Шолц е силно притеснено от китайската конкуренция. От 2016 г. насам Китай е най-големият търговски партньор на Германия, но сега потоците на внос-износ са се обърнали. Затова немското правителство обмисля редица стъпки за намаляване зависимостта, докато преоценява двустранните връзки.
Що касае полезните изкопаеми, необходими за производството на електромобили и ветрогенератори, Германия и ЕС са над 90% зависими от доставки от Китай, показва проучване на института DIW от миналия декември.
Франция също гледа в тази посока. Вчера писахме, че Емануел Макрон и френското правителство смятат да ограничат отпускането на субсидии за електромобили, чиято родина не е Европа. Тази мярка е директно насочена към китайската заплаха от навлизане на евтини EV, които да ползват и допълнителни 5000 евро субсидия. Това буквално би убило френските (а и европейските като цяло) производители.