Ф ранция се справи с конкуренцията на Германия и Нидерландия за тайванска инвестиция в размер на 5,2 млрд евро. До развръзката се стигна и до пряка намеса на президента Еманюел Макрон. След като стана ясно, че сделката е в кърпа вързана, Макрон обяви, че отпусканата субсидия от 5000 евро за закупуване на електромобил във Франция трябва да се дава за такива е-коли, които са произведени в Европа и оставят малък въглероден отпечатък. Това реално е отговор на заплахата от китайските EV.
Иначе тайванската ProLogium се спря на северния пристанищен град Дюнкерк за строеж на втория си гигазавод за производство на батерия и първи извън Тайван, пише Automotive News.
Производството в завода е планирано да започне през 2026 г. Той ще стане четвъртият за производство на батерии в северната част на Франция.
Тази новина е добра и за Макрон, който е под огромен обществен натиск заради пенсионната реформа, която предвижда да вдигне прага за пенсиониране с две години до 64. Очаква се ProLogium да отвори преки 3000 работни места и 4 пъти повече индиректно.
Междувременно правителството на Макрон иска да ограничи субсидиите само за покупката на електромобил да се отпуска за модели, произведени в Европа. Във Франция се отпускат 5000 евро, ако цената на електромобила е под 47 000 евро и теглото им е под 2,4 тона.
Предложението на администрацията на Макрон е субсидията да се отпуска за е-коли, които оставят малък въглероден отпечатък. Това значи, че те и батериите им трябва да се произвеждат с възобновяема енергия. Това в голяма степен ще изключи китайските производители.