К олко е разрешената максимална скорост в България? 120, 130 или 140 км/ч? Ще кажете - то е ясно, 140, кой не знае това!? Оказа се, че не е точно така. Оставаме си страна на абсурдите.
Стигна се до съдебен казус по жалба на физическо лице, така трябваше да се произнесе Върховният административен съд. А казусът е прилагането едновременно на два нормативни акта - Законът за движението по пътищата, в който пише, че е до 140, и Правилник за прилагането му, където са посочени 120.
Поради което Върховният административен съд (ВАС) обяви, че тричленен състав е отменил забраната за водачите с категория В да превишават 120 км/ч, залегнала в Правилника за прилагане на ЗДП.
Приложено е правилото, че правилникът противоречи на нормативен акт от по-висока степен - ЗДП, влязъл в сила от 01.09.1999 г. В Закона е записано, че максималната скорост е 140 км/ч - това стана през 2012 г. Десет години по-рано тя бе фиксирана на 130 км/ч.
Така "печели" нормативният акт с по-висока степен - ЗДП, срещу Правилника за прилагане.
Решението може да се обжалва пред петчленен състав.
Каква е максималната скорост из Европа и къде сме ние?
Казусът на ВАС идва във време, в което се коментират поредни промени в Закона за движение по пътищата и намаляване на максималната скорост от 140 на 130 км/ч. През миналата седмица имаше кръгла маса по темата за безопасността и премиерът Кирил Петков подкрепи по-строги мерки, за да се намалят произшествията по пътищата.
Веднага се чуха гласове, че намаляването на скоростта било грешна мярка. Някои намесиха и правата ни като граждани.
Елементарната справка показва, че като изключим Германия, на много от магистралите в която няма ограничения все още, само в още една европейска страна лимитът е 140 - Полша.
Той е 130 в Босна и Херцеговина, Хърватия, Словения, Черна гора, Сърбия, Северна Македония, Румъния, Гърция, Словакия, Австрия, Чехия, Дания, Франция, Унгария, Германия (където има органичение), Италия, Люксембург, Нидерландия, Литва, Украйна.
120 е в Белгия, Швейцария, Финландия, Ирландия, Португалия, Швеция, Испания, Турция.
А в десет дължави, сред които Великобритания, е под 120.
Излишно е да се коментира, какво е състоянието на пътищата в България, включително на магистралите, какво е състоянието на автопарка ни (средна възраст над 20 г.), как се минава на преглед и, разбира се, не последно по значение - нивото на квалифакация на шофьорите.