П роизводителите на автомобили отчитат по-ниско търсене в Европа и Северна Америка на фона на анализите, че потребителите се въздържат от големи харчове и пазят парите си за стоки от първа необходимост, пише “Ройтерс”.
Въпреки че някои луксозни марки като Ferrari и Mercedes повишиха прогнозите си за продажбите във втората половина на годината предвид продължаващо голямо търсене на премиум модели, перспективите за по-голямата част от индустрията са по-мрачни.
Времето за чакане на нови автомобили става все по-кратко, тъй като и поръчките намаляват. И това е факт дори предвид по-дългото време за производство и доставки на нива под тези от миналата година,.
Новите входящи поръчки спадат“, каза босът на BMW Оливер Ципсе, посочвайки по-специално Европа.
Досега производителите защитаваха маржовете чрез увеличаване на цените, но рязкото покачване на инфлацията в Северна Америка и Европа може да увеличи разходите и трайно на намали търсенето. Такова се отчиташе в подследните месеци, независимо от покачващите се цени.
Търсенето намалява“, отбляза миналата седмица и главният финансов директор на Volkswagen Арно Антлиц, въпреки че листите с поръчки все още са пълни за следващите месеци, добави той.
Предупредителните знаци са за Европа и Северна Америка, в по-малка степен китайският пазар“, обясни Антлиц.
Инфлацията в Европа и Съединените щати скочи през последните месеци, като централните банки предупреждават, че пикът може да бъде достигнат след месеци, което води до рязък спад на настроенията на потребителите и бизнеса.
Данни от онлайн автокъщи и платформи също показват забавяне на търсенето от март тази година, каза Филип Нотард, анализатор за Европа в Cox Automotive.
В момента потребителите са много предпазливи“, каза той.
Проучване на базирания в Мюнхен институт Ifo, публикувано в сряда, показа, че натрупаните поръчки на германските компании се свиват и очакванията за цените са в низходяща спирала поради опасения за недостиг на газ и продължаваща слабост на китайската икономика.
Тежестта на закупуването на кола върху семейния бюджет е нещо, с което ще се сблъскаме“, отчете пък главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Тавареш миналия месец.
Засега концернът прехвърляше собствените си нарастващи разходи върху потребителите чрез увеличаване на цените, но това не може да продължи вечно, каза Тавареш.
В Съединените щати Ford обмисля да върне отстъпките, които бяха отменени миналата година поради опасения за доставките, каза главният финансов директор Джон Лоулър.