До средата на 2013 г. трябва да се премахнат всички изкуствени неравности по пътищата, популярни повече като "легнали полицаи", които не могат да се приведат в състояние, изисквано от нова наредба, коментираха пред БТА експерти по безопасността на движението, участвали в подготовката на разпоредбите.
Наредбата, която е първият нормативен документ в историята на пътното строителство у нас, описващ средствата за ограничение на скоростта и изискванията към тях, е съвместна между МВР и МРРБ.
Според нормативните изисквания към изкуствените изпъкнали неравности по пътищата такива няма да могат да се поставят върху платна с разрешена скорост от 60 до 90 км/ч.
Специалисти обърнаха внимание, че в посочените изисквания на наредбата има противоречие с изискванията за достъпна среда.
Според новата наредба при направата на повдигнати пешеходни пътеки от двете им страни ще има по 45-сантиметрово скосяване към бордюра, което от своя страна ще е допълнително затруднение за преминаващите детски колички и колички на хора с увреждания, ако и тротоарите не са скосени към пътното платно.
Изпъкналите изкуствени напречни неравности могат да се изработват от асфалтобетон, бетон, паваж, каучук, неопрен, полиуретан или от друг строителен материал, но височината на неравността трябва да е 7,5 сантиметра, а ширината й - над 4 метра.
Елементите за подобряване на безопасността на движението могат да се монтират, когато улицата преминава покрай входове на училища, детски ясли и градини, детски и спортни площадки, здравни и културни заведения, големи търговски обекти и други обекти за масово събиране на хора, на пешеходни пътеки, използвани от деца и от хора с увреждания, на входовете и изходите на обособени и сигнализирани жилищни зони, паркинги и гаражи, както и на участъци от улицата с концентрация на ПТП, причината за които е превишена или несъобразена с пътните условия скорост на движение.
Съгласувано с администрацията, управляваща пътя, е предвидена възможност да се поставят неравности и по пътни платна, по които се движи общественият транспорт.
Предвидено е поставянето на напречни пътни маркировки за ограничаване на скоростта, които да се използват при кръстовища и железопътни прелези.
Напречните "шумни" линии ще подсказват за приближаването на обекта, заради който са поставени, и за изискваното намаляване на скоростта.
Напречната оптична пътна маркировка ще е разположена в края или в средата на лентите за движение, като ще става по-гъста съобразно изискването за намаляване на скоростта.
В борбата за намаляването на произшествията по кръстовищата са включени и ситуационните изменения и препятствия на платната.
Сред тя са малки кръгови кръстовища с диаметър от най-много 25 метра, както и стандартни кръгови кръстовища - с диаметър между 25 и 45 метра.
Предвидено е изграждането на изнесени тротоари, като между тях могат да се обособяват местата за паркиране. Освен това има и възможност за стесняване на лентите за движение при влизането им в кръстовище с разширяването на тротоара.
Освен всички прилагани у нас до момента мерки за безопасност на движението, наредбата предвижда и изграждането на повдигнати кръстовища, които са по-популярни в Западна Европа.
Изискването е пешеходната пътека през такива кръстовища да е изработена от цветни паважни или бетонни блокчета, а вътрешната част - от асфалт.
Всички изкуствени неравности по пътищата трябва да са вписани в регистър, който се води от собственика на пътя.
Съществуващите изкуствени неравности и другите средства за ограничаване на скоростта на движението трябва да се приведат в съответствие с наредбата в срок от три години, а тези които не могат да бъдат приведени в съответствие, трябва да се отстраняват до една година.