П ревключването от автомобили с двигатели с вътрешно горене до задвижвани от електричество не е достатъчно, за да теглим чертата и да кажем, че имаме екологично чисти коли и транспорт.
Сами по себе си електромобилите са с нулеви емисии, но за всеки е ясно, че процесът на производството им и на техните батерии, най-вече, остава токсичен.
Същевременно натискът към автомобилните производители и техните доставчици става все по-голям - от страна на държавни регулатори и инвеститори. Те изискват напълно завършен път с нулеви емисии. Поне план за това.
За всичко това разказва агенция “Ройтерс” в анализ. По темата се изказват редица спациалисти и анализатори. От думите им излиза, че напълно чисто производство и автомобили са възможни от 2050 г. Това се отнася и за други производства, разбира се. За други индустрии.
А какво ще е останало от планетата дотогава?
От съществено значение е премахването на въглерода (и всичките му продукти и производни) от производството. Също така метали, добиването на които замърсява страшно много. И най-вече обработката им с вредни химикали. Не на последно място - използване на енергия не от изкопаеми горива. Последното е по-трудно, отколкото си мислим.
Елиминирането на въглерода от поточните линии е ключов момент в стратегията на BMW, казва вицепрезидентът на компанията Томас Бекер, цитиран от “Ройтрес”.
Гигантът изисква от доставчиците си да използват материали, които са направени от възобновяема енергия.
Проблемът сега е, че един EV трябва да измине хиляди километри за да “се изплати” по отношение на вредните емисии, които са отишли в околната среда за направата му. Според някои специалисти - дори повече, отколкото ДВГ. Това трябва да се намали.
BMW казва, че ако не се вземат мерки, през 2030 г. един автомобил ще коства 18 тона въглероден двуокис в сравнение с 12 т. за 2019 г. Компанията от Мюнхен планира тази стойност да бъде 9 т., което означава двойно по-малко от прогнозираната стойност.
За подобни неща говори и Джеймс Уайдмър от английската Advanced Electric Machines (AEM), която работи с Volkswagen Group, по специално с Bentley. Хоризонтът и там е - все по-малко въглерод, по-чисти материали и производства, повече възобновяема енергия.
А има и още един фактор, което е изцяло икономически и в крайна сметка се очаква да помогне: правителства и регулатори се очаква да затегнат изискванията за употреба на въглеродни продукти и въглеродни емисии. Така производителите ще имат още един стимул и той е чисто практичен.