Европа иска свой гигазавод, за да се противопостави на китайците

VW ID 3 First Edition

, Volkswagen

VW ID.3 First Edition

Е вропейският съюз иска да навакса поне малко изоставането си от азиатските доставчици на батерии и софтуер, изграждайки свой гигазавод. Той ще бъде разположен на територията на бившия завод на Opel в Кайзерслаутерн, името му ще е Automotive Cell Co., а основна движеща сила ще е Salf Groupe, част от Total SA. Заводът ще струва около 2 млрд. евро и ще допълни френски завод в региона Hauts de France.

Германия и Франция „искат да произвеждат най-добрите и най-устойчивите батерии” в Европа, заяви германският министър на икономиката и енергетиката Петер Алтмайер.

Двата завода заедно ще струват около 5 млрд. евро, като на пълна мощност ще произвеждат батерии с капацитет 48 GWh годишно. Проектът е подкрепен от Европейската комисия.

Целта е да се догонят лидерите на пазара в лицето на китайските CATL и BYD, и на еталона Tesla.

Скритият подтекст е в желанието на ЕК да въведе по-строги стандарти за производство и рециклиране, което да създаде трудности за азиатските продукти на Стария континент. Европейските литиево-йонни батерии „няма да се съпоставими с евтините китайски продукти,” заяви Алтмайер миналата година.

Total SA

Заводът в Кайзерслаутерн ще заработи от 2024 г., като в него ще работят 2000 човека. Той, заедно със завода във Франция може да доставят от 10 до 15% от нужните на Европа батерии, казва Алтмайер. Това е доста, но само Германия се цели в изкарването на 7 до 10 млн. електромобила по пътищата си до 2030 г. Великобритания също иска 10 млн. е-коли по своите пътища след 10 години.

Европейската комисия изчислява, че пазарът на батерии може да възлиза на 250 млрд. евро годишно до средата на десетилетието.

Азиатците също не спят. CATL направи завод в Германия с капацитет 16 GWh. LG Chem строи завод в Полша, близо до Източна Германия. А Tesla ще строи своя четвърти гигазавод близо до Берлин. Това само очертава жестоката битка за германските автомобилни компании, които тепърва разгръщат потенциала си към пазара на електромобили.

Европейската версия на Ford Mustang Mach-E обещава пробег до 600 км

ЕС подкрепя развитието на зарядната мрежа в Румъния с 53 млн. евро

Този електрически пикап разчита и на водород за пробег почти 1000 км

Източник на статията: Vesti.bg

литиево-йонни батерии гигазавод Saft