Дизайн Ренесанса на Hyundai: как корейската марка мина от скучното към дръзкото за под 15 години

Дълги години Hyundai не можеше да даде идентичност на своите модели, но днес те са едни от най-откроимите на пътя

Пламен Георгиев,
Hyundai колаж

CarMarket.bg/Hyundai

К акъвто и модел на BMW да си представи човек, от коя и епоха да е той, вероятно ще може да види отчетливите линии, релефните повърхности и въпреки че размерът на бъбреците е варирал през годините, те винаги са била там. Няма да сбъркате BMW с нищо друго дори когато компанията направи следващата си сеизмична промяна в дизайна с пускането на пазара на Neue Klasse (трябва да бъде визуализиран на 2 септември).

В продължение на години корейските производители, основният от които е Hyundai се бореха да създадат подобна идентичност на своите автомобили. Техните ранни модели бяха прочит на чужди. Но не само това, азиатските купувачи традиционно са със скучен автомобилен вкус, а местните дизайнери в началото не бяха изложени на богатата комбинация от културни влияния, от която черпеха западните им колеги. Ето защо повечето автомобилни производители днес имат дизайнерски центрове, разпръснати по целия свят.

Не че Hyundai нямаше своите попадения. Оригиналното Pony не е лошо, а нероденото Pony Coupe – и двете с любезното съдействие на Джорджето Джуджаро – можеше да постави Hyundai на картата, ако бе пуснат в производство. Моделът Coupe/Tiburon 1996 доказа, че откриването на дизайн-център в Калифорния през 1990 г. е правилният ход, неговият наследник от 2001 г. също успя да привлече погледите. Години по-късно Veloster със своето асиметрично разположение на вратите и странен гърбав покрив определено беше отличителен – повече от Genesis Coupe.

Лесно е да си смел със спортни автомобили. Хечбеците, седаните, минивановете и SUV-овете на Hyundai от този период обаче бяха различна история. Моделите от началото на хилядолетието просто бяха скучни.

Тогава Hyundai отчаяно се опитваше да бъде взет на сериозно не само от ловците на изгодни сделки. Така в крайна сметка компанията се опита да възпроизвежда съществуващи успешни автомобили на пазара.

Ситуацията се подобри към края на първото десетилетие на новия век, когато модели като Elantra и Sonata придобиха силуети на фастбек, а SUV-овете започнаха да изглеждат по-привлекателно. Но дори и тогава изглеждаше, че дизайнерите използват вдъхновение от Германия и Япония, вместо да се фокусират върху създаването на ясна идентичност на Hyundai.

Всичко се промени около 2018 г. Hyundai набра смелост. Появява се Santa Fe с поляризиращите разделени фарове, а през 2020 г. дойде и напълно преосмисленият Tucson, който буквално счупи стереотипите в C-SUV сегмента. Към това добавяме и седмото поколение Elantra, чийто геометрични линии си играеха със светлината.

От скоро забелязваме общата тема – тънка хоризонтална светлинна лента – да се разпространява в множество модели: от обновения кросоувър Kona и седана Sonata до минивана Staria и луксозния седан Grandeur, като последните два от тях също са с решетка, която е опъната през ширината на колата. Това е радикален облик и най-накрая придава на Hyundai незабавно разпознаваем вид.

Интересното е, че дизайните на Hyundai не преоразмеряват един и същ дизайн в различни размери и каросерии. Новият Santa Fe не прилича на нищо друго в гамата на Hyundai, дори Ioniq 5 не прилича на Ioniq 6.

„Вече обявихме нашата шах-дизайнерска стратегия. Много производители използват семейната стратегия, която прилича на Матрьошка,” казва СангЮп Лий, шеф дизайнер на Hyundai и Genesis, пред Autocar.

Няма нищо лошо в това, но за нас Hyundai е клиентски ориентирана марка, където лайфстайл клиентите са много различни. Един член от GenZ е много по-различен от майка, татко и три деца. Така че „шахът“ е основно цар, царица, топ и офицер – всички много различни и функционално различни, но работещи заедно като екип.“

Вероятно заради това, че изглеждат толкова различни от всяка друга кола в продажба новите модели на марката днес създават собствена идентичност. Затова автомобили като Santa Fe, Ioniq 5 и 6 не е необходимо да изглеждат като другите модели на Hyundai.

Времето ще покаже дали този подход е правилен. Това, което знаем на този етап, е, че Hyundai се трансформира от скучна в смела, дори дръзка марка за по-малко от 15 години (пет, ако сме честни) и изглежда, че е изпълнен с голяло самочувствие, което означава, че няма да има връщане назад.

Hyundai дизайн