BMW: забраната за продажба на ДВГ няма да се реализира в сегашния вид

Оливер Ципсе смята, че „настоящата система е катастрофа“, визирайки решението да се забрани продажбата на нови коли с ДВГ

Оливер Ципсе

BMW

О ливер Ципсе и BMW никога не са били слепи привърженици на електрическата мобилност, както и на решението на ЕС да забрани продажбата на нови автомобили с ДВГ от 2035 г. Сега босът на баварската компания разкритикува това решение, но нещо по-важно: той ясно заяви, че не вярва, че предложената забрана ще се запази в сегашния си вид. Ципсе очаква фундаментални промени най-късно до 2028 г. – и не се поколеба да критикува, казвайки: „Настоящата система е катастрофа.“

Ципсе не скри мислите си по отношение на политика в ЕС: планираната забрана за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене може да има фатални последици за европейската автомобилна индустрия. Факт е, че много производители все още печелят лъвския пай от приходите си от класически бензинови и дизелови двигатели. Според шефа на BMW, точно това е необходимо, за да се инвестира в нови, екологични технологии.

Неговият апел, що се отнася до емисиите CO₂, е следният: не бива да се фокусираме само върху емисиите. Трябва да се вземе предвид целият жизнен цикъл на автомобила, от производството до веригата на доставки и рециклирането.

Има и друг аспект, който трябва да се вземе предвид при планираните разпоредби: преходът към електрически автомобили не е толкова гладък, колкото често се представя. BMW ще се придържа към целта си да постигне пълна CO₂ неутралност в производството до 2050 г. Това обаче не означава непременно, че двигателите с вътрешно горене трябва незабавно да бъдат извадени на преден план. Ципсе се застъпва за технологична неутралност - с други думи, комбинация от различни видове задвижване. В допълнение към електрическите автомобили, BMW ще се съсредоточи и върху е-горивата и водородните превозни средства в бъдеще.

Групата планира да пусне на пазара автомобил с чисто водороден двигател още през 2028 г. Целта е да се отговори на разнообразните нужди на клиентите, като същевременно се допринесе за намаляване на въглеродните емисии.

Шефът на BMW не е сам в критиките си. Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) също бие тревога. Тя призовава настоящите климатични цели в ЕС да станат по-гъвкави - например чрез намаляване на емисиите CO₂ с 90%, а не със 100% до 2040 г. VDA също така подкрепя идеята двигателите с вътрешно горене, които могат да работят със синтетични горива, да могат да се продават и след 2035 г.

ЕС трябва да гарантира, че политиката за опазване на климата и индустриалната политика са съгласувани. Само регулирането не е достатъчно - необходими са и решения, които работят на практика.

Дебатът за постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене в Европа е в разгара си и BMW се включва. Едно е ясно: бъдещето на мобилността не е черно-бяло. Независимо дали става въпрос за електричество, водород или е-горива, следващите няколко години ще покажат кой път е наистина устойчив и осъществим.

забрана на ДВГ ДВГ Оливер Ципсе