Ш веция иска да напише част от историята, въвеждайки в експлоатация първата отсечка от електрифициран път за зареждане на електромобили по време на движение през 2025 г. Електрическата пътна система (ERS) ще позволява на електрически превозни средства да се зареждат в движение.
Големият въпрос е: какъв вид електрически превозни средства ще могат да се възползват от този начин за зареждане? Дали ще са само камиони, дали ще могат да се зареждат и леки автомобили? Това предстои да видим, но шведите тръгват по този път.
Първата крачка ще бъде направена с 20-километров участък от магистрала Е20 между Стокхолм, Гьотеборг и Малмьо. След това цели 3000 км от пътната мрежа на страната трябва да бъде електрифицирана.
Швеция отдавна прави изпитания с различни решения за зареждане в движение. През 2016 г. бе пусната 2-километрова отсечка за зареждане на тежки камиони посредством електропроводи над пътя и „тиранти” за камионите (като на трамвай и тролей).
Следващият проект бе на 1,6-километрова отсечка, в асфалта на която бяха вградени електрически намотки. През 2018 г. бе показана и първата зарядна релса в продължение на 2-километрова отсечка. Тя е подобна на първия вариант, но този път превозните средства се закачаха не над пътя, а върху пътя, върху тази електрифицирана релса в асфалта. Този вариант би могъл да се използва и от леки автомобили, тъй като може да се пригоди и да се използва като Qi безжично зареждане на смартфон в колата. Подобни решения се тестват в Германия и Мичиган.
Но нека не се залъгваме, технологията е нова и тепърва предстои да се развива. Преди дни посетих Гьотеборг, където градските власти предвиждат градът да стане СО2 неутрален, т.е. икономиката и транспортът му да не отделят вредния газ до 2030 г. За целта в момента, заедно с Volvo, тече пилотен тестови проект за безжично зареждане на 30 таксита в града. Направена ни бе демонстрация, от която ясно се видяха предимствата, но и все още неизчистени проблеми. На няколко пъти автомобилът не успя да стартира безжичното зареждане, защото не бе точно позициониран. След това имаше проблем с Bluetooth връзката и се изискваше рестартиране на системата.
Очевидно посоката за развитие на страната е взета, парите са налични, но тази нова технология ще изисква време, за да бъдат изчистени всички засечки, които неминуемо ще съпътстват процеса.